CBC-direktør Peder Hvejsel kan godt forstå, at Actebis-direktøren Torben Qvist i sin kommentar til Tech Datas køb af Rosenmeier konstaterede at han har fået en konkurrent mindre.
»Jeg bryder mig ikke om monopoler. Nu har vi fået det, der vistnok teoretisk kaldes et Duopol. Fra en forhandlers synspunkt er det ikke særligt positivt,« siger Peder Hvejsel.
Peder Hvejsel frygter, at de store breddedistributører nu vil benytte lejligheden til at sætte priserne op.
»Det er svært at se, hvem der skal presse dem. Hvis vi ser på markedet er der en række mindre distributører, men ikke noget reelt alternativ til de store. Jeg har svært ved at se, hvem der kan blive den tredje store breddedistributør nu,« siger Peder Hvejsel.
Samtid er Peder Hvejsel også lidt vemodig over, at der med Rosenmeier forsvinder det lokale touch.
»SMG er væk og nu er Rosenmeier opkøbt. Vi mangler den mentalitet. Der er forskel på mentaliteten i den måde du driver forretning, når du er et familieejet firma som Rosenmeier i forhold til en stor distributør, der er udenlandske ejet: Det familedrevne firma er tættere på forhandlerne,« mener Peder Hvejsel.
Han håber derfor også, at Rosenmeiers dyder lever videre i det nye Tech Data.
»I sådan en fusion er det ikke til at vide hvilken kultur, der overlever. Vi kan altid frygte det bliver den størstes kultur, der sejrer. Vi håber da de bevarer den kundevenlige kultur og lader det blive Tech Datas nye flagskib,« siger Peder Hvejsel.