Appetit på flere opkøb er stadig til stede hos EET Nordic. Selskabet købte tidligere i år aktiviteterne i engelske Romtronics og har siden
også erhvervet både den danske distributør Digifokus og det svenske integrationshus Confidence.
Ifølge administrerende direktør i EET Nordic, John Skovbro Thomas, er der stadig råd til at købe op blandt andre selskaber. På trods af den akutte nedkøling i it-branchen, der har gjort branchens forventninger til det fremtidige salg yderst nervøst, og finansieringskrisen, der har fået investorer til at smække pengekasserne solidt i.
»Det er klart, at vores afkastkrav er blevet højere på grund af den usikkerhed, der er i markedet. Det er ikke sværere at finansiere et
opkøb, men vi skal betale mere i rente,« siger EET-direktøren.
Han vil dog ikke fortælle, hvor i verden han ser hen eller hvilke typer af virksomheder, han har i kikkerten. Selskabet har netop præsenteret et årsregnskab, der viser en omsætning på 733 millioner
kroner og et resultat før skat på 10 millioner kroner i året, der sluttede med udgangen af juni i år. De gode toner i regnskabet gør
John Skovbro Thomas tilfreds med resultatet. Han lover, at næste år bliver endnu bedre.
»Vi forventer et forbedret resultat i år, og ligger allerede nu klart foran årets budget,« siger EET-direktøren.
Han forklarer sit optimistiske syn på fremtiden med, at EET Nordic nu får over halvdelen af sine ordrer online fra forhandlerne. Mens de danske forhandlere afgiver tre ud af fire ordrer til EET over nettet, er forhandlerne i andre lande gammeldags og vil hellere ringe deres ordre ind eller sende en fax, siger direktøren. Når flere forhandlere køber deres varer over nettet, kan EET øge antallet af transaktioner med et uændret antal medarbejdere.
»Det er nærmest et faktum, at den gennemsnitlige unitpris er faldende, så man tjener mindre pr. transaktion. Uden mindre omkostninger, vil det give mindre overskud,« forklarer han.
Læs mere om EET i det trykte CRN, der er på gaden i denne uge.