Danmark ligger forrest i feltet, når det handler om anvendelse af kommunikations- og informationsteknologi. Det viser en undersøgelse fra IBM og Economist Intelligence Unit.
I undersøgelsen er der målt på seks parametre: Forbindelses- og kommunikationsinfrastruktur, forretningsmiljø, hvor meget virksomheder og forbrugere har taget ny teknologi til sig, det politiske klima - herunder lovgivningen, det sociale og kulturelle miljø, og hvor godt e-services supporteres.
Og Danmark klarer sig godt. Når resultaterne regnes sammen ender Danmark op med en score på 8,74 ud af 10. Og det er nok til, at Danmark for andet år i træk ender øverst på podiet foran lande som USA, Sverige, Schweiz og Storbritannien.
»Jeg er glad for, at Danmark igen i år placerer sig helt i toppen internationalt, når det gælder vores anvendelse og udbredelse af informations- og kommunikationsteknologi. De fleste internationale undersøgelser viser, at Danmark er med i eliten. Men hvis vi skal klare os i globaliseringen, er det centralt, at vi høster gevinsterne af digitaliseringen i alle dele af samfundet,« siger videnskabsminister Helge Sander.
Undersøgelsen giver også en række konkrete anbefalinger til, hvordan Danmark bevarer sin førerposition. Det skal blandt andet gøres ved:
- At digitalisere den offentlige sektor yderligere - blandt andet ved at tilbyde selvbetjeningsløsninger til borgere og virksomheder.
- At det offentlige faciliterer virksomhedernes brug af e-business gennem digitalisering af virksomhedernes værdikæder - fra produktion til kundeservice.
- At fortsætte med at arbejde for anvendelse af åbne standarder.
- At fokusere på IKT-kompetencer og videndeling for at sikre at Danmark har den rette tekniske ekspertise.