Selvfølgelig kan man indvende, at børnhaveledere og andre burde have bedre styr på deres kontrakter. Men det er ikke en undskyldning for dårlig moral.
Og dårlig moral er der tale om.
Toshiba har valgt at bruge de nye afsløringer som afsæt til at fyre en række forhandlere og spore deres forretning i en mere direkte retning. Vores forhandlere har haft for dårlig moral, siger Toshiba.
Diagnosen er måske rigtig nok. Moralen er for dårlig.
Men er forhandlerne alene om at have dårlig moral? Er det ikke branchen inklusive producenter, der som et hele har ansvaret for den svigtende moral, når det gælder kopimaskinesalg? Hvor er sælgerne i første omgang opdraget henne, og hvilke producenter kan undsige sig, at de selv har haft sælgere kørende rundt, der har lavet uigennemskuelige leasingaftaler?
Branchen har godt nok organiseret sig i et underudvalg under IT Brancheforeningen, hvor der er blevet råbt vagt i gevær, og bebudet nye tider. Men gamle vaner nok sværere at udrydde end som så.
Spørgsmålet er også, om den dårlige sælgermoral kun er noget, der hører kopimaskinefraktionen til, eller om den trives flere steder i kanalen.
Desværre er jeg bange for, at dårlig moral er noget man støder oftere på i itbranchen end i andre brancher. Det er i hvertfald det ry branchen har. Og det er ærgerligt for branchen og for det store flertal, af sælgere, der har en ordentlig moral.
Men måske er branchen ikke god nok til selv at rense ud, og få gjort op med gamle dårlige vaner. Det vil jeg da godt opfordre til at der kommer en debat omkring. Jeg vil også godt opfordre til, at kanalen udøver mere selvjustits og sætter en finger på hvor moralen er dårlig. Her På CRN vil vi også have et stærkt fokus på moralen. Derfor vil jeg også godt opfordre vores læsere til at give at give os et tip, hvis man mener at vi kan sætte fokus på nogle områder, hvor moralen kunne have været bedre.
For metoder, som dem der blev afsløret i DRs program Kontant, kan branchen ikke leve med i længden.