På Elkjøps internetside findes talrige produkter, som reelt set slet ikke er til salg. Hver fjerde varer hos Elkjøp er nemlig slet ikke på lager. Hos de konkurrerende onlinebutikker, der annoncerer hos dinpris.no drejer det sig om 31 procent af de annoncerede varer, der er udsolgt, men stadig står på til salg på sitet.
Det er den norske forbrugerside Forbruker.no, der har undersøgt forholdene hos Elkjøp og dinpris.no. Forbruker.no har fokuseret på seks varetyper indenfor brun- og hårde hvidevarer.
Hos Elkjøp var gennemsnittet på 25 procent, men eksempelvis 50 procent af alle bærbare medier var udsolgt til trods for, at de fandtes på internetsiden.
Problematikken er ikke ny. I december skrev digi.no, at Elkjøp lokkede kunder til de butikkerne med gode tilbud. Problemet lå i, at varerne sjældent fandtes i butikkerne. Til gengæld henviste Elkjøps sælgere til andre og dyrere mærker.
Elkjøps netbutikschef Ole Johan Lindøe fastholder, at Elkjøp arbejder på højtryk for at udbedre fejlene. Virksomheden er ved at implementere et nyt system, som automatisk fjerner udsolgte varer fra netsiden. Desværre har Elkjøp problemer med at få systemet til at køre.