Den bærbare computer er efterhånden ikke bare et arbejdsredskab, men også en livsstils-genstand ligesom mobiltelefonen og mp3-afspilleren.
I en ny europæisk Intel-undersøgelse svarer tre ud af fire, at deres laptop reflekterer deres personlighed, og at den skal signalere det helt rigtige image. Det er specielt de modebevidste italienere, som er optaget af computerens stil og image, mens de tyske forbrugere er mere optaget af praktisk beskaffenhed. I Rusland og Polen er forbrugerne mindst optaget af computerens udseeende.
Blandt de 2.700 adspurgte laptop-brugere i ni europæiske lande - Danmark er ikke med - svarer en ud af fire, at deres laptop er så vigtig for deres livsstil, at de tager den med på ferie. Og en tredjedel er klar til at opgive chokolade og søde sager i et helt år frem for at ofre deres bærbare pc.
Generelt tegner der sig et billede af, at notebook-ejerne hører til blandt de mest erfarne pc-brugere. Hele 98 pct. vurderer deres PC evner højt, og 67 pct. kategoriserer dem selv som brugere på et avanceret niveau. Tre ud af fire forvalter deres penge via deres laptop og næsten ligeså mange bruger computeren til at shoppe mindst en gang om ugen.
Men igen er der markante forskelle mellem de europæiske lande. Italienerne og spanierne erklærer sig i højere grad som pc laptop-eksperter, hvorimod de mere beskedne briter i højere grad føler sig som brugere på et middel niveau.
Den aktuelle undersøgelse skal ses i lyset af, at salget af bærbare pc'er for første gang har overhalet salget af stationære modeller i EMEA-regionen (Europa, Mellemøsten og Afrika) i tredje kvartal af 2007.