WASHINGTON DC. Microsofts satsning på cloud-løsninger til både forbrugere og erhvervskunder vil tvinge partnere og forhandlere til at transformere deres forretning radikalt. Men de nye tider åbner samtidig for masser af nye forretningsmuligheder for forhandlerne. Sådan lød budskabet fra en stribe af Microsofts topchefer på førstedagen af årets Worldwide Partner Conference (WPC).
I en keynote lagde softwaregigantens øverste chef Steve Ballmer stor vægt på, at de cloudbaserede teknologier både skaber værdi for kunderne og nye »muligheder« for de 640.000 partner, som i dag leverer Microsofts produkter til kunderne. Men han påpegede samtidig, at skiftet til cloud stiller krav til partnerne om nye forretningsmodeller
»Vi står foran et historisk teknologisk skifte, og ligesom ved tidligere omstillinger vil Microsoft hjælpe sine partnere med at realiserede deres muligheder,« sagde Steve Ballmer blandt andet.
Ifølge Microsoft er det kundernes øgede krav om adgang til både data, standardsoftware og specialudviklede applikationer, der er drivkraften til den massive satsning på cloudbaserede teknologi. Gamle kendinge som Windows, Office, Sharepoint og SQL vil i fremtiden blive kastet på markedet i rene cloud-versioner, som kunderne får adgang til på linie med vand i hanen og strøm i væggen.
»Gør vi det her sammen er vi langt foran, og sammen kan vi vinde. Bevægelsen mod cloud er et skræmmende skridt for partnerne, som har fået mange til at sige: »Det gør I bare ikke«! Men hvis du ikke vil flytte til cloud, er vores selskab ikke noget for dig,« sagde Steve Ballmer henvendt til de omkring 10.000 partnere som deltager i WPC.