I USA er Apple ifølge Igartner gået fra en pc-markdsandel på 3,2 procent i 2004 til 5,4 procent i 2006. I Danmark er væksten knapt så voldsom her er Apple ifølge IDC-analytiker Anders Elbak gået fra en markedsandel på to procent til en markedsandel på tre procent.
»Det er en konsekvens af Apples store succes med iPod. Til dels er det den brandeffekt iPod'en har haft,« siger Anders Elbak, der har titel som senioranalytiker hos IDC Nordic.
Her tænker Elbak ikke kun på en brandingeffekt overfor forbrugerne, men også overfor kanalen.
»Når Apple sælger så mange iPods, som de gør, så er det nemmere at få listet computerprodukterne ind på hylderne ude i kanalen,« siger Elbak.
Anders Elbak putter også lidt malurt i bægeret, og peger på at man også skal se fremgangen i perspektiv.
»Apple har historisk ikke haft en stor markedsandel i Danmark. Og en frem gang fra to til tre procent er altså ikke det samme som en fremgang fra fire til seks procent,« påpeger han.
Elbak mener ikke, at Apple nogensinde kommer op og konkurrerer med de store spillere på pc-markedet.
»Jeg tror heller ikke at Apple har de ambitioner. For Apple er computerne sandsynligvis ikke vigtigere end iPods eller iPhones.«