Koncerndirektør John Skovbro Thomas, EET Nordic, er overrasket over bølgen af falske hukommelses-penne, som EET markedsfører.
Han er overbevist om, at leverandøren ikke har en finger med i USB-falskneriet, men mener at en af producenterne et sted i produktionskæden har snydt.
»Du kan sige, at vi ikke fået den vare vi har købt og bestilt. Vi i EET har ikke på noget tidspunkt været bekendt med, at der var fejl på de her produkter, og vi er mildest talt overraskede over sagen,« siger John Skovbro Thomas til CRN.
EET Nordic, som har arbejdet med de samme leverandører i de sidste fire til fem år, er overrasket over USB-svindlen, fordi:
»...vi aldrig er stødt på sådan et problem nogensinde. Og jeg skal sige, at vi først opdager problemet i går eftermiddag, efter en henvendelse fra leverandøren. Vores leverandør mener i øvrigt, at det er alt for tidligt at sige noget om omfanget af forkerte USB-sticks«.
Indtil EET Nordic har skaffet sig et større overblik over USB-situationen, har virksomheden valgt at stoppe leveringen af varer. Samtidig opfordrer producente de slutbrugere, som har købt en falsk USB-pen, til at henvende sig hos deres respektive forhandlere.
I løbet af weekenden regner EET Nordic med at have skaffet sig et overblik over de berørte hukommelsespenne.
Udover EET Nordics MicroMemory-kort er også tyske HAMA og EMtec (det tidligere BASF, red.) berørt af problemet med falske USB-nøgler.
Hos Hama Danmark har man også bedt samtlige forhandlere om at returnere de falske USB-penne, som straks vil kunne ombyttes.
Udover EET og Hama har CRN bedt om en kommentar fra tyske EMtecs nordiske afdeling. Det har endnu ikke været muligt.