To procent var, hvad det kunne blive til, da det danske pcsalg til erhvervslivet i årets 3. kvartal blev gjort op af IDC.
»Virksomhederne holder igen med pc-indkøb. I modsætning til privatmarkedet køber de jo ikke nyt it-udstyr ud fra reklamekampagner, men ud fra, hvad de har brug for. Og i dag venter næsten alle virksomheder med at købe nye pc'er til de gamle er 100 procent afskrevet,« siger chefanalytiker i IDC Anders Elbak.
Til gengæld er selv samme privatmarked fortsat en driftig forreting for de producenter, der har forbrugermodeller på programmet. Bærbare modeller, vel og mærke, for notebooks har for længst overhalet stationære pc'er.
Acer og HP er blandt dem, der har haft største glæde af denne markedsmæssige kombination - som til gengæld har været en giftig cocktail for Dell.
På den samlede rangliste over pc-producenternes styrkeforhold på det danske marked er HP fortsat nummer ét med 27 procent (næsten det samme som i fjor) mens Acer har fortrængt Dell og sat sig på andenpladsen med 15 procent af markedet. Dell kommer hostende bagefter med 14 procent mens Lenovo er oppe på 13 procent. Fujitsu Siemens Computere er kravlet helt ned i kuldkælderen med kummerlige syv procent af det danske marked.
I samme kvartal sidste år var rækkefølgen den, at Dell lå som nummer to med 16 procent mens Acer havde 14 procent. Dells tilbagegang er dog for intet at regne hvis man sammenligner med Fujitsu Siemens, der er faldet med fem procent.
IDC understreger, at tallene er foreløbige. Af flere årsager indeholder de ikke tal for salget af pc-servere.