Krisen kradser for Dell Danmark, som på et år har mistet mere end en tredjedel af sin markedsandel på det danske pc-marked. Det viser en oversigt over pc-salget i årets 2. kvartal fra analysefirmaet IDC.
På et år er Dells salg gået fra 51.140 til 35.198 solgte enheder. Dermed er Dells markedsandel raslet ned fra cirka 19 procent til mere ydmyge 12 procent.
De store vinderne på pc-markedet er fortsat HP og den taiwanesiske opkomling Acer, som med solide fremgange nu sidder på tilsammen næsten halvdelen af pc-salget i Danmark. Hos HP er antallet af solgte enheder steget fra omkring 70.000 til godt 89.000. Det har fået HPs markedsandel til at stige til i alt 30 procent.
Acer er den helt stor højdespringer med en real-stigning i salget på mere end 50 procent og en samlet markedsandel på 18 procent.
Anders Elbak, analytiker i IDC siger til CRN, at Dells nedtur kan skyldes et sammenfald af flere forhold.
»Dell har stået relativt stærkere på erhvervsmarkedet og på stationære pcer, og i en situation, hvor væksten er koncentreret omkring privatkunder og bærbare, er det logisk at Dell kommer under pres. Desuden har selskabet været igennem en del negativ omtale om defekte batterier og sager om oppustede regnskaber hos moderselskabet i USA. De interne problemer har smittet af på Danmark og har givetvis tage noget fokus fra den nationale forretning,« siger Anders Elbak.
Der har gennem længere tid været rygter om, at Dell Danmark ligesom i USA vil forsøge at komme på hylderne i de førende detailkæder under for eksempel Dansk Supermarked. Så sent som i maj i år indgik Dell i USA en forhandleraftale med supermarkedsgiganten Wal-Mart, og i løbet af sommeren har Dell underskrevet en kontrakt med britiske Carphone Warehouse Group, som har 800 butikker i Storbritannien.
»At satse på salg via detailkæderne indebærer naturligvis en risiko for at blive afhængig af deres prispolitik, men det kan være en risiko Dell må løbe for at få et comeback og vinde nogle af sine markedandel tilbage,« siger Anders Elbak.
Administrerende direktør i Dell Danmark Stig Jørgensen bekræfter overfor CRN, at tilbagegangen i Danmark skyldes en omlægning af salgsstrategien , hvor Dell ligesom i USA i højere grad satser på indirekte slag.
»Vores tilbagegang skyldes omlægningen af vores strategi i konsumentmarkedet, men vi er også blevet ramt af Finansministeriets forhandleraftaler, hvor vi ikke har vundet nogle af de aftaler, som er blevet udbudt,« siger Stig Jørgensen