Men udvidede løsninger, hvor medarbejdere også har mobil adgang til mailbox, mødekalender og ordresystemer, benytter danske virksomheder ikke i samme grad som deres konkurrenter i udlandet, lyder argumentet for samarbejdet.
»Kun de færreste danske virksomheder er opmærksomme på de mange muligheder, der ligger i en samlet mobilløsning. For at ændre på det er Sonofon, Microsoft og HP gået sammen om at tilbyde virksomhederne én samlet løsning til én samlet pris,« siger Jens Brøchner, salgschef i HP.
Mobilpl@n er en udvidet mobilløsning, der giver mobil adgang til virksomhedens netværk. E-mails og kalendersystem håndteres via en HP iPAQ håndholdt pc (PDA), der er baseret på en Windows Mobile-platform med Pocket PC-versioner af Microsoft Outlook, Word og Excel. Sonofos opgave er at sikre forbindelsen mellem den mobile medarbejder og virksomheden via et MobilData-abonnement. Med løsningen får virksomhederne også rådgivning og konsulenttimer til installering.