Aalborg-virksomheden Bluetags, der udvikler løsninger baseret på radioteknologien Bluetooth, har efterhånden skiftet strategi flere gange i firmaets fire-årige liv.
Det nye fokusområde hedder lancering af et sporings-system til børn i forlystelsesparker.
- Meningen er, at forældrene lejer et tag til deres barn. De får en kvittering med en firecifret kode på og et telefonnummer. Bliver barnet væk, sender de en SMS med koden til telefonnummeret, og straks efter får de besked om, hvilken zone i parken deres barn sidst er set i, forklarer Peter Lund, ansvarlig for salg og foretningsudvikling i Bluetags.
Der er endnu ingen kunder til produktet, men ifølge Peter Lund forhandler Bluetags med flere forlystelsesparker om at køre forsøg med Bluetooth-teknologien.
Strategiskift
Satsningen på forlystelsesparker er et markant strategiskift i forhold til, hvad Bluetags tidligere har beskæftiget sig med.
Oprindeligt skulle Bluetags udvikle kuffertmærker, der skulle gøre det muligt for både kuffertens ejer, lufthavnen og flyselskabet at holde øje med kuffertens position.
Idéen blev lanceret på Cebit-messen i Tyskland i 2001, hvor Bluetags præsenterede en prangende samarbejdsaftale med den amerikanske koncern Sabre, der udvikler IT-systemer til lufthavne.
For at Bluetags skulle få succes, krævede det, at alverdens lufthavne skulle have installeret Bluetooth-teknologi, der arbejder sammen med Bluetags' elektroniske kuffertmærker.
- Vi har for længst erkendt, at vi ikke skal satse på en løsning, der kræver udbygning af en infrastruktur i alle større lufthavne. Den slags er vi ikke selv herre over, siger Peter Lund nu.
Ingen succes i lufthavnen
Den næste strategi gik ud på at spore flyrejsende, der ankommer til en lufthavn. De skulle ønskes velkommen med en SMS-besked om, hvad der kunne indhentes af gode tilbud i de toldfrie butikker i lufthavnen.
- Vi kørte nogle forsøg med det i Billund Lufthavn sidste år. Men flyselskaberne bløder for tiden, og det rammer også lufthavnene hårdt. Vi føler nok, at der stadig er et behov for produktet, men der er ingen, der har pengene til at investere i det, siger Peter Lund.
Derfor bruges stort set alle kræfter hos Bluetags i dag på den særlige løsning til forlystelsesparker, der som nævnt dog ikke har nogen kunder endnu.
Bluetags har igennem årene fået den ene kapitaltilførsel efter den anden, og investeringerne i selskabet er oppe i et større tocifret millionbeløb.
Men selvom indtægterne i firmaet er små, er det tilsyneladende ikke svært for Aalborg-firmaet at få tilført nye penge.
Torsdag meddelte Bluetags, at det børsnoterede ventureselskab, Dansk Kapitalanlæg, har skudt fire millioner kroner ind i selskabet. Det gør Dansk Kapitalanlæg til storaktionær med 40 procent af aktierne i virksomheden.
De tidligere investorer samt selskabet Incuba Venture I K/S og Vækstfonden har også skudt flere penge i firmaet, der ifølge bestyrelsesformand Claus Christensen, Bluetags, nu har fået ro til at koncentrere sig om forlystelsesparkerne.