Telefoni på vej ind i kanalen

Teleoperatører satser på it-kanalen som en vigtig brik i deres fremtidige salgstrategi.

I takt med at traditionelle it-løsninger smelter sammen med telefoni og mobilteknologi, mærker it-forhandlerne, at erhvervskunder og teleudbydere prøver at finde hinanden via den lokale it-forhandler.

Teleoperatørerne 3 og Sonofon er blandt de tele-leverandører, som har taget konvergensen mellem it- og teleydelser til sig. De går målrettet efter formaliseret samarbejde med forhandlerne, samtidig med at de to selskaber selv supplerer deres telefoniydelser med salg af it-udstyr til især det private marked.

»Vi tænker ikke længere på os selv som et traditionelt teleselskab, og i takt med at vi udvider vores forretning som internet service provider, kigger vi også bredere på, hvilke salgskanaler vi skal bruge for at få en god kontakt til erhvervskunderne. For at nå det, taler vi både med distributører og bredt net af forhandlere,« siger kommunikationschef i 3, Stine Green Paulsen.

»Vi kigger bredt på, hvilke salgskanaler vi skal bruge for at få en god kontakt til erhvervskunderne, så vi taler både med distributører og et bredt net af forhandlere,« siger hun.

Samme erkendelse er Sonofon nået til.

»Vi har i flere år arbejdet med at udvikle vores adgang til erhvervskunderne. Lige nu booster vi det på de områder, hvor vi kan se, at forhandlerne kan noget, som vi ikke kan. Det er typisk i de nedre segmenter af erhvervsmarkedet, hvor den lokale forhandler har et bedre kendskab til kundernes behov,« siger erhvervsdirektør Stefan Kercza.

Hos analysefirmaet IDC siger mobil-analytiker Brian Troelsen, at it-forhandlere vil møde stigende krav om integration mellem it-systemer, telefoni og mobilteknologi. Den gode nyhed er, at it-kanalen står med gode kort på hånden, når det gælder om at få fat på telemarkedet.

I dag er mobile mail- og kalenderservices blevet standardfunktioner, og Brian Troelsen spår, at det næste skridt dels bliver integrerede forretningsapplikationer, hvor økonomi, lager og kundedata bliver mobilt tilgængelige mobile, dels en række kunderettede processer. Tilsvarende vil en række kundeservices også kunne køre som rene mobiltjenester.

»På salgssiden har it-kanalen den styrke, at de har erfaringen med at tænke integration og administration af systemer,« siger Brian Troelsen, IDC, og peger samtidig på tryghed i forhold til service og sikkerhed som afgørende for om kunderne for alvor vil tage skridtet og slå it- og telefoniindkøb sammen.

»Virksomhedernes it-chefer står i dag både for indkøb af it og telefoni. De skal ikke nødvendigvis gå til et teleselskab for at få de nødvendige kommunikationsløsninger,« siger Brian Troelsen.

Læs mere i CRN 11/2008, som udkommer i dag.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere