Oracles ønske om større specialisering blandt sine forhandlere bunder i et ønske om mersalg. Det siger salgsdirektør Steen Knudsen fra Oracle-partneren Miracle.
Han peger på, at Oracle over de seneste år har opkøbt en stribe virksomheder som udover det seneste køb af Sun Microsystems omfatter BEA, Siebel og People Soft.
»Jeg tror de stille og roligt er ved at melde ud, at der skal sælges mere via partnere. Oracle er blevet et meget større firma, end de har været, og hvis de skal nå deres mål, skal de have meget mere taletid ude hos kunderne. Og ved at specialisere sig, får Oracles partnere flere salgsressourcer ud på gaden,« vurderer Steen Knudsen, som sammenligner meldingerne fra Oracle med Microsoft, som over de seneste år også har presset på for specialisering af sine forhandlere med det formål at få skarpere kompetencer i salgsarbejdet.
Steen Knudsen savner dog mere klare signaler, når det gælder Oracles planer på hardwareområdet, som efter købet af Sun er blevet en del af Oracles samlede produktportefølje.
»Hele hardwaredelen er et spændende område, og spørgsmålet er, hvad det vil betyde, at man som forhandler nu kan sælge sin egen hardware,« siger Steen Knudsen.