Symantec giver store detail-kæder særbehandling. De store kæder kan sælge antivirus-pakker til kunderne til en lavere pris end de små forhandlere må betale for de selvsamme pakker hos distributørerne. Eksempelvis kan itsupermarkeder købe Norton Internet Security for 182 kroner, mens forhandlerne må betale 415 kroner for en enkeltlicens. Eneste forskel er, at den lave pris kun gælder for bundlede software-pakker, der skal sælges sammen med en ny computer til private kunder.
Symantecs nordiske direktør, Jan Skelbæk mener ikke, at de små forhandlere skal bekymre sig om de lave priser, fordi deres forretning ikke er baseret på volumensalg af computere.
»Vi sælger til halv pris, og den vejledende slutpris er også halv pris, så det er halv margin. Så målt i kroner, vil en forhandler tjene mindre på et salg. Det er et volumenprodukt, for den lille forhandler kan ikke øge sin volumen ved at lave en kampagne,« siger Jan Skelbæk.
Elgiganten er blandt de kæder, som kan sælge Symantecproduktet med rabat. Jan Skelbæk vil ikke oplyse, præcis hvilken pris Elgiganten betaler, men i øjeblikket sælger kæden Norton-pakken til slutkunderne for 299 kroner med moms, hvor mindre forhandleres indkøbspris altså er 415 kroner uden moms.
Hos Datanord i Lyngby nord for København er indehaver Johannes Waagner sur på Symantec. Han har ikke villet sælge Nortonprodukter de seneste fem år på grund af Symantecs prispolitik.
»Det er usympatisk, for det gør det umuligt at være prismæssigt med i konkurrence om kunderne. Det kan være en ulempe for producenterne i det lange løb, for de kan få svært ved at komme ud i de små butikker,« siger Johannes Waagner.
Læs denne og andre historier i CRN-bladet, der udkommer idag.