Netnødhjælps-virksomheden Engodsag.dk er kommet i så alvorligt uføre, at virksomheden nu selv kunne have brug for nødhjælp. Et ambitiøst forsøg på at gøre tjenesten international er slået fuldstændigt fejl.
For nylig måtte Engodsag.dk A/S fremlægge er blodigt rødt regnskab med et underskud på ni millioner kroner. Selskabet er i dag kun en skygge af sig selv: Da Engodsag kørte bedst i 2008 var der 14 fuldtidsmedarbejdere samt det samme antal praktikanter. I dag er der fire og en halv medarbejder tilbage i firmaet i Århus.
At det er gået dårligt for den gode sag skyldes én ting, forklarer direktør Mads Ellegaard: Selskabet gik i gang med en storstilet international satsning på det dårligste tænkelige tidspunkt, nemlig da Finanskrisen for alvor brød igennem i oktober 2008. Satsningen på at overføre EnGodsag-konceptet til lande som England, Tyskland og Frankrig kom til at koste millioner af kroner mere end beregnet - og slog alligevel fuldstændigt fejl.
EnGodSag syntes ellers at ride på en bølge af succes sidste år. Selskabet fik ti millioner kroner fra det århusianske investorfirma Firmainvest A/S, og senere kom en aftale i stand med Myspace, som skulle betyde lanceringen af EnGodsag i syv lande på én gang. Selskabet gik i gang med at rekruttere fransk- og italiensk-talende sælgere og misisonen om at blive velgørendhedens svar på Skype så ud til at ligge lige for, fortalte Mads Ellegaard dengang til CRNs søstersite ComON:
»Ligesom Skype revolutionerede den måde, vi kommunikerer på, så er Engodsag.dk banebrydende i forhold til fundraising på nettet. Velgørenhed er normalt noget med løftede pegefingre og penge op af egen lomme. Vi lægger ansvaret over på virksomhederne, og sikrer forbrugerne en nem, gratis og uhøjtidelig måde at gøre en forskel på,« sagde han.
I dag er holdningen noget mere nøgtern. De internationale sites, der har aftaler med EnGodSag, kører stadigt videre, men alle ambitioner om at vokse internationalt er opgivet.
Ifølge ledelsesberetningen er internationaliseringen nu stillet i bero efter en række uforudsete problemstillinger omkring it og lønninger.
”Internationaliseringen medførte meget store omkostninger. Vi måtte ansætte folk mens lønningerne var på det højeste – og gik i gang lige da krisen satte ind. Det var det værst tænkelige tidspunkt. Samtidigt viste det sig at være vanvittig dyrt at imødekomme de forskelligartede krav på forskellige nationale markeder. Selvom man havde en aftale med én partner på internationalt plan, var der vidt forskellige ting, der skulle opfyldes i forskellige lande, hvor vedkommende var til stede. Det overraskede os, hvor store forskelle, der var mellem landene,” fortæller Mads Ellegaard i dag.
Firmaets koncept er baseret på aftaler med netbutikker, der sender en del af profitten videre til velgørende formål, som den nethandlende selv vælger. Dermed er donationen gratis for brugerne. Engodsag.dk tager selv en fjerdedel af donationen. I 2007 donerede Engodsag.dk 1,4 millioner kroner, men sidste år blev det kun til 987.000 kroner til velgørenheden.
Ifølge ledelsesberetningen i det nylige årsregnskab arbejdes der på højtryk i Engodsag.dk for at sikre, at virksomheden fortsat kan tilpasses den nye situation.