Hemmeligheden bag Medions succes i Danmark sidder på en kontorstol i Søren Frichs Parken i Århus.
Han er 51 år, hedder Ole Wohlstrand og havde indtil august 2002 agenturet på at sælge Medion-produkter herhjemme.
Agenturet har han ikke længere, men han sælger stadig de tyske produkter.
Efter at have placeret Medion på skamlen over de mest sælgende pc-leverandører på det danske marked fik den tyske leverandør for alvor øjnene op for den århusianske sælgers kunnen.
Wohlstrand stadig i spidsen
Moderselskabet syd for grænsen trådte til med en pose penge og købte alle aktierne i Ole Wohlstrands agentur-virksomhed.
Ole Wohlstrand blev sat til at lede det nye datterselskab med de otte ansatte som hidtil.
- Det er bedre at have en stor succesfuld koncern i ryggen, end at stå alene med et dansk agentur. Desuden er jeg efterhånden blevet 51 år, og derfor faldt det meget naturligt at sælge til Medion, siger Ole Wohlstrand, der egentligt hellere vil sælge produkter end snakke med journalister.
Kun hovedrysten til overs
Han slår en latter op, da jeg spørger, hvor tung pengesækken var, men derudover siger han ikke mere om Medions køb af hans danske forretning.
Medion sælger et bredt udvalg af forbruger-elektronik såsom digitalkameraer, printere, tv-apparater og cd-afspiller.
Salget af pc'er, der hidtil kun er gået gennem discount-kæden Aldi, har affødt et hav af kritiske ryster fra analytikere og branchefolk.
Danskere vil ikke nøjes med at købe pc'er, når de handler mælk, lyder det gang på gang.
Men Ole Wohlstrand har kun hovedrysten til overs for analytikerne og konkurrenternes skepsis.
- Medion har et gennemtestet koncept for salg gennem fødevarekanaler, som vi også har stor erfaring med her hos os. Derfor var der ikke noget dramatisk i det, da Medion i 1998 spurgte, om jeg var interesseret i også at sælger deres produkter, oplyser Ole Wohlstrand.
Erfaring fra Schneider-agentur
Han startede sin forhandlerforretning tilbage i 1980, og siden 1987 har han mest været kendt som manden bag Schneider-agenturet.
Schneider-konceptet mindede en del om Medions strategi med salg til de store fødevarekæder og til de mange elektronik-forretninger, og derfor havde Ole Wohlstrand det helt rette set setup, da Medion tilbage i 1998 kontaktede ham.
- Det var bare at fortsætte forretningen med de samme kontakter som tidligere. Der var ikke noget specielt ved det, og vi går ikke sådan og tænker over, at vi er en del af en stor succes, siger Ole Wohlstrand vanligt nedtonet.
Hans officielle titel er administrerende direktør for Medion i Norden, men ifølge ham selv er han bare en sælger, der har været heldig at få det rette agentur på det rette tidspunkt.