Tre års forarbejde nåede til en foreløbig kulmination, da Herlev-forhandleren NEM Computer A/S på Intels partnerkonference i Rom i april fik tildelt en særlig pris for sit bidrag til udvikling af et software-produkt, som gør det muligt at overvåge og styre serversystem direkte via nettet. Systemet, Multi Site Director, bliver af Intel lanceret som en vigtig del af et nyt servicekoncept for Intels server-forretning.
Udover at kunne forudsige en række af de klassiske problemer i serversystemer, kan den nyudviklede software ifølge en stolt NEM-direktør Ulrik Holm Nielsen også spare et stort antal mandetimer på servicering og opgradering.
Han peger samtidig på, at det nye system åbner for en proaktiv måde at levere service og produkter, som hviler på tillid mellem forhandler og kunde, fordi samarbejdet nu kan bygge på solid dokumentation frem for smukke salgstaler.
»Teknologien, der gør det her muligt, har været der længe, men efter at have prøvet forskellige muligheder af, gik vi for alvor i gang for et år siden sammen med Intel,« siger Ulrik Holm Nielsen, som allerede har sat det nye produkt i drift for 14 kunder.
»Selv om vi har været i en testfase, har vi i praksis været i drift i et par måneder hos en række kunder, men vi har ikke aktivt kunnet sælge og markedsføre det, før det var lanceret fra Intels side. Men det er nu på plads,« siger Ulrik Holm Nielsen, som forventer at kunne sælge systemet til op mod 100 kunder inden for en overskuelig fremtid.
Han fortæller, at det nye overvågningssystem som en ekstra bonus kan bruges til at udarbejde en samlet rapport over kundernes it-systemer, som kan bruges til at forebygge tab af data og synliggøre behovet for opgradering eller effektivisering.
»Hos en kunde fandt vi software med Cirkeline og Postmand Per installeret på en server, men mere alvorligt fandt vi en forældet firewall, plus at vi kunne konstatere, at virksomhedens system kørte uden nogen som helst form for back-up. Direktøren blev noget grå i hovedet, da vi fortalte det, men heldigvis kunne vi gøre noget ved det før det blev alvorligt for virksomheden,« siger Ulrik Holm Nielsen.