Væksten er ulige fordelt hos CBC-forhandlerne. Ti af kædens medlemmer har i de sidste fem år tjent flere og flere penge og har set deres bundlinje vokse voldsomt. Imens må langt de fleste medlemmer nøjes med et resultat før skat, der både er meget lille og ikke viser tegn til at vokse.
Hver enkelt af de ti største forhandlere har på fem år næsten tredoblet deres overskud med en vækst på 178 procent, til et årligt resultat før skat på tre millioner kroner. Resten har lidt under et regnskab, der afslører, at deres resultat før skat er gået baglæns og i stedet for vækst har gjort deres bundlinje endnu
dårligere end tidligere. Siden 2003 er deres overskud faldet med 22 procent til kun 134.000 kroner som resultat af en helt års aktivitet.
Det viser CRN's gennemgang af de enkelte medlemmers årsregnskaber. Kædedirektør Peder Hvejsel, der står i spidsen for CBC-kæden, bekræfter, at mange CBC-butikker ikke vokser.
»Den typiske CBC-forretning vækster ikke særlig meget på omsætningen eller bundlinjen,« siger han.
Kasper Baldvinsson er konsulent i Retail Institute Scandianavia og rådgiver frivillige kæder om, hvordan de kan samarbejde. Han har ingen direkte erfaringer med CBC-kæden, men udtaler sig om de generelle konflikter, der kan opstå i en kæde, hvor de enkelte medlemsbutikker vokser i forskelligt tempo. Han sammenligner en kæde med en kajak, hvor det er den svageste roer, der sætter tempoet.
»De store butikker vil helt sikkert blive begrænset i deres performance af de små butikker,« siger Kasper Baldvinsson.
Det er hans vurdering, at de store butikker i en kæde vil forsøge at skubbe på for at skabe en udvikling, der tilgodeser deres interesser. Hvis det ikke lykkes de store at få kæden til at opfylde deres behov, vil de i stedet begynde at agere sammen i deres eget interne netværk.
»Hvis de store føler sig begrænset, kan de udvikle egne systemer, procedurer og aktiviteter, og det kan på et tidspunkt få kæden til at sprænges,« vurderer kædeeksperten.
Læs hele artiklen i CRN-bladet, der udkommer idag, onsdag.