Forbrugerstyrelsen vil ikke hjælpe Thyregod og Shg

Forbrugerstyrelsen afviser at hjælpe Shg.dk og Poul Thyregod med at lave en ordning, hvor det genfødte Shg.dk står som formidler mellem kunder og producenter i garantisager. Træls, siger Thyregod.

Forbrugerstyrelsen vil ikke hjælpe Poul Thyregod med at lave en ordning, hvor den genfødte onlinebutik Shg.dk bliver formidler mellem kunder og leverandører i garantisager, som stammer fra tiden før Shg i juni gik i betalingstandsning.

Poul Thyregod ønsker, at det nye Shg.dk kan hjælpe gamle kunder i garantiklemme uden at overtage alle garantiforpligtelser fra det gamle Shg-selskab. Sådan en ordning havde han håbet at samarbejde med Forbrugerstyrelsen om at lave.

»Vi afviser at gå ind i sådan et samarbejde. Den slags gør vi ikke. Det ligger uden for vores område,« er den kontante melding fra Lars Arent, der er souschef i Forbrugerstyrelsen.

Poul Thyregod er ærgerlig over meldingen.

»Jeg synes det er træls. Især når Forbrugerstyrelsen synes, det er en god ide. Jeg prøver nu, om jeg kan lave en konstruktion med min advokat, så jeg ikke kommer til at indtræde i forpligtelserne. Men det er svært,« siger Poul Thyregod.

Lars Arent fra Forbrugerstyrelsen erkender, at det kan være svært, at lave en sådan konstruktion. Men han fastholder, at styrelsen ikke har kompetence til at gå ind i den slags samarbejder.

»Kunder er relativt prisgivet i forhold til konkurser. Man kan ikke klippe håret af en skaldet. Og vi kan ikke på den måde gå ind og redde forbrugerne. Vores opgaver og funktioner gør, at vi ikke på nogen måde kan samarbejde med Poul Thyregod eller rådgive ham i denne situation,« siger Lars Arent.

Poul Thyregod havde håbet, at han kunne få et håndslag på, at Forbrugerstyrelsen ikke efterfølgende vil sagsøge det genfødte Shg.dk, hvis Shg.dk hjælper kunderne med nogle af garantisagerne.

»Jeg kæmper for at finde en løsning, hvor vi stiller medarbejdere til rådighed. Og giver gratis porto fra vores lager til producenten og fra vores lager og tilbage igen til kunden. Det er uhyre vigtigt for mig, at vi ikke indtræder i forpligtelserne. Jeg vil ikke sætte det nye koncept for Shg.dk under pres fra dag ét. Derfor er det vigtigt for mig, at vi strikker en model sammen, hvor vi bliver formidlingscenter, for de gamle sager og ikke indtræder i garantiforpligtelserne,« siger Poul Thyregod.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere