Kaos i Sonofons kundeservice

Med 13-14.000 opkald til kundeservice om dagen gør det ondt, når et nyt IT-system sætter en prop i effektiviten. Det er sket hos Sonofons store kundeserviceafdeling i Aalborg, hvor næsten en fordobling af mandskabet ikke kan holde svartiderne nede.

De venlige Sonofon-piger har masser at se til i øjeblikket. Et nyt kundestyringssystem har voldt så store kvaler, at selv en lille fordobling af mandskabet ikke har været nok til at begrænse ventetiderne for kunderne.

Hvor ventetiden på at komme igennem til en Sonofon-medarbejder i det meste af 2002 lå på gennemsnitligt ét minut, er ventetiden i dag to minutter, oplyser divisionsdirektør Peter Brogaard.

Det nye Siebel-system blev sat i drift den 28. oktober sidste år, og umiddelbart så det meget lovende ud.

Faktisk så lovende, at administrerende direktør Ulrik Bülow et par dage efter begejstret fortalte journalister ved en pressebriefing, at overgangen til det nye system var gået fuldstændigt smertefrit.

Det er ingenlunde tilfældet.

- Det er rigtigt, at det begyndte meget godt, men da havde vi slet ikke noget indtryk af, hvad der ventede os. Vi følte, at vi var rigtig godt forberedte, siger Peter Brogaard.

Mangler svar i tre uger

En Sonofon-kunde forklarer, at hun den 29. december sendte en e-mail til mobilselskabets kundeservice.

Stemningen i Sonofons kundeservice-afdeling i Aalborg er formentlig mere hektisk i disse dage, end det fremgår at dette foto.
Arkivfoto: Michael Bo Rasmussen
Et automatisk svar kom retur med meldingen om, at der var problemer med kundeservicen, og at en forsinkelse på en uge måtte påregnes. Læseren har nu, tre uger senere, endnu ikke hørt fra Sonofon.

- Det lyder helt horribelt, og vi er meget kede af det. Men der har desværre hobet sig en pukkel op, som vi skal have gjort noget ved, siger Peter Brogaard og tilføjer, at kundeserviceafdelingen modtager mellem 13.000 og 14.000 telefonopkald om dagen foruden e-mails og breve fra kunderne.

- Så hvis der går et par minutter ekstra på hver samtale, så går det hurtigt galt, konstaterer han.

Problemet er en række systemfejl, der dukker op og er svære at løse. Det er Accenture-konsulenter i færd med i øjeblikket, men det hjælper ikke på arbejdspuklen.

250 vikarer ansat

Sonofon har normalt 300 ansatte til at hjælpe kunderne med at "hitte ud af" mobiltelefonerne, men i øjeblikket er der ansat yderligere 250 som vikarer, oplyser Peter Brogaard.

Han tør ikke gætte på, hvornår afdelingen er normaliseret igen. Blot siger han, at tingene udvikler sig i positiv retning, men at det går langsomt.

Kundestyringssystemet, også kaldet CRM-system for Customer Relationship Management, skal hjælpe Sonofon med at få overblik over kunder og produkter.

Senere skal systemet angiveligt bruges til data-mining, der hjælper teleselskabet med analysere kundernes adfærd.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere