Dell i Danmark har i dag udsendt en pressemeddelelse, som bekræfter gårsdagens CRN-nyhed om, at Dells produkter bliver en del af vareudbudet i detailvareforretninger under den engelske koncern DSGi.
Dells øverste chef i Danamark Stig Jørgensen er begejstret for aftalen med DSGi, som betyder, at der herhjemme fra nytår kommer Dell-produkter på hylderne i El-giganten
»Vi har gennem de seneste måneder forberedt udvidelsen af vores salgsstrategi med et forhandlersamarbejde i detailleddet. Elgiganten er en af de førende kæder herhjemme. De har et godt, velfordelt net af butikker over hele landet, og deres frie indkøbspolitik sikrer, at producenterne konkurrerer på lige vilkår. På den baggrund forventer vi, at aftalen vil medføre et betydeligt løft af vores salg til forbrugerne,« siger Stig Jørgensen.
Aftalen med DSGi markerer samtidig et dansk strategiskift, som Dell allerede har sat i værk i USA og dele af Europa. Hvor Dell tidligere udelukkende benyttede sig af en direkte salgsmodel, er der ifølge Dell på mindre end et år kommet Dell-produkter på hylderne i mere end 10.000 detailbutikker verden over. Det drejer sig om Wal-Mart i USA, Canada og Brasilien, Carrefour i Belgien, Frankrig og Spanien og Carphone Warehouse i Storbritannien.
Med DSGi-aftalen bliver Dell nu repræsenteret i 12 europæiske lande. Udover Danmark drejer det sig om Sverige, Norge, Finland, Irland Storbritannien, Italien, Spanien, Grækenland, Tjekkiet, Ungarn og Polen. Samtidig vil DSGi sælge Dell-produkter via koncernens britisk-baserede online-butik, dixons.co.uk.
It-analytiker Anders Elbak, IDC, siger til CRN, at det længe har ligget i kortene, at Dell ville bevæge sig ind i detailhandelen.
»På det danske marked er El-giganten et godt match til Dells produkter. El-Giganten kører deres forretning med mange specialbids, hvor der købes ind i store partier. Det giver også mindre risiko for kanalkonflikt, fordi nogle produkter kører ud i det direkte salg, mens man så kan køre andre produkter gennem detailhandelen. Det er formentlig også helt bevidst, at Dell vil stå stærkt i en kæde, som dels er specialiseret på elektronik, dels har et ry for at være billig, uden at det bliver et rent discount-produkt.« siger Anders Elbak.
Hos Dells konkurrent, HP, siger chefen for consumersalg, Peter Kristensen, at han ser med fortrøstning på HP's muligheder for at konkurrere med Dell. Han mener, at Dells aftale med DSGi er et naturligt valg, som giver Dell adgang til en lang række interessante markeder i Europa
»Vi tager Dells initiativ alvorligt, ligesom alt andet vores konkurrenter foretager sig, men vi tror på at vi kan bevare vores førende position på markedet generel såvel som i detailhandelen,« siger Peter Kristensen.