Handelsbetingelserne, der er udformet som en standardkontrakt med en række bilag, er en opregning af de generelle områder, som normalt optræder i en aftale mellem køber og sælger inden for området.
»Det er IT-Brancheforeningens opfattelse, at dette nye værktøj giver betydelige fordele for både køber og sælger«, siger adm. dir. Jakob Lyngsø fra IT-Brancheforeningen.
»Det er naturligvis helt op til hver enkelt udbyder og leverandør at vælge, om disse ny handelsbetingelser skal anvendes. IT-Brancheforeningen hverken kan eller vil påbyde sine medlemmer at bruge dem. Men vi synes, at betingelserne er et godt og grundigt gennemarbejdet dokument og håber derfor, at dette nye værktøj fører til større tilfredshed hos både kunder og leverandører«, siger Jakob Lyngsø.
Handelsbetingelserne er primært udarbejdet med henblik på brug ved EU-udbud, men kan også bruges i forbindelse med andre udbud eller aftaler. Handelsbetingelserne sendes inden for nærmeste fremtid til samtlige amter og kommuner i Danmark.
Handelsbetingelserne er udarbejdet af en arbejdsgruppe i branchen med adm. dir. Klaus Andreasen, Bodenhoff, som leder. Formand for ITB's Udvalg for Leverandører af Dokumentløsninger er adm. direktør Martin Rahbek, Minolta.