Det kræver selvfølgelig tilvænning for kanalen. Men hvis der findes en branche, som har vist evnen til at tilpasse sig, så må det vist være it-kanalen.
Det gælder om at se, hvor værdien ligger. Nogle kunder kan sikkert klare sig med en standard-løsning – også en næsten-gratis en af slagsen fra Google - mens andre kunder har behov for at få udviklet løsninger, der passer til deres behov.
Måske derfor har et ERP-program som C5 også opretholdt sin store udbredelse på det danske marked, som en foretrukken løsning i forhold til standarprogrammer, der ikke kan tilpasses i samme grad.
Kunder vil nemlig have tilpassede løsninger til deres forretning.
Måske er Office ikke længere det ultimative salgsargument for Microsoft-forhandlere, men derimod en Sharepoint-løsning, der binder kundens data sammen eller indførsel af fjernskriveborde, datastyring eller hvad ved jeg. Sådan har det altid været.
Måske er GoogleApps på kort sigt en trussel – ligesom faldende avancer på hardware. Men på den lange bane, er det på tide, at rykke et niveau op. Her er Googles udfordringer måske endda større end Microsofts.
Google har i min optik mere brug for kanalen, end kanalen har brug for Google. Hvor Microsoft-forhandleren har porteføljen til at gøre it til et aktiv for kunderne, skal Google vise, at de også satser på, at forhandlere bringer deres løsninger ud i virksomhederne og tilpasser dem til deres forretning.
Ellers ender GoogleApps bare som en discount-løsning, der har minimal værdi for alle parter. Og på sigt måske bliver brugt, men ikke får en fremtrædende rolle i firmaernes it-setup overhovedet.