Microsoft Business Network, MBN, gør det muligt for to eller flere virksomheder at udveksle ordrer, fakturaer og bekræftelser. Med i pakken er muligheden for at integrere MBN med sit eksisterende økonomi- og lagerstyringssystem. Så vidt vides foregår det ved hjælp af Office 2003-teknologien InfoPath, der via XML "oversætter" formularer til brug i forskellige back-end systemer.
Programmet understøtter også proprietære formater som Electronic Data Interchange, EDI.
MBN vil i første omgang kun blive tilgængelig i Nordamerika, Brasilien, Mexico og Argentina. Ifølge Søren Fink Jensen fra Microsoft Business Solutions vil en dansk version først dukke op om 12 til 18 måneder, hvor version 2.0 af MBN vil være klar.
Version 2.0 vil til gengæld indeholde en række udvidelser til ERP systemet, kaldet e-handels services, hvor det blandt andet bliver muligt at hente kreditinformation og valutakurser direkte ind i ERP systemet. Services, som skal sælges herhjemme om en måned eller to under navnet Microsoft Business Solutions VIP.
Ifølge Søren Fink Jensen vil Microsoft Business Solutions VIP i første omgang blive tilbudt de omkring 10.000 kunder, der benytter en Navision Attain 2.60 eller højere.
Ifølge Microsoft er MBN rettet mod virksomheder med mindre end 1000 ansatte. I USA regnes det som en lille eller mellemstor virksomhed.
Med introduktionen af MBN går Microsoft ind på et B2B-marked, der i slut-halvfemserne kostede mange virksomheder livet. I øjeblikket styres markedet for B2B e-handel af virksomheder som SAP, Oracle og Peoplesoft.
Programmet følger en efterhånden velkendt Microsoft-strategi - at tage et dyrt produkt, forenkle det og markedsføre det mod små og mellemstore virksomheder, som ikke har behov for alle de avancerede funktioner som større virksomheder benytter.