Lenovos succes på det danske erhvervsmarked for notebooks får nu Danmarks største pc-producent HP til at udpege den kinesiske konkurrent som sin vigtigste modstander i det kommende år.
Ifølge tal fra IDC lukkede Lenovo 2007 med et samlet salg af professionelle notebooks på mere end 50.000 solgte enheder i Q4. Det er stigning på mere end 50 procent i forhold til samme kvartal året før.
Til sammenligning nåede HP på det samme marked kun op på godt 26.000 solgte notebooks, hvilket dog var en stigning på 15 procent i forhold til året før.
Så selv om HP fortsat er størst på det samlede notebook-marked, bliver truslen fra Lenovo på det vigtige erhvervsmarked taget alvorligt i HP's i Allerød. Markedsdirektør Lasse Sørensen går endda så vidt som at udpege Lenovos som sin væsentligste konkurrent i 2008.
»Vores store mission det næste år er at vippe Lenovo af pinden på det professionelle bærbare marked. Det vil vi gøre ved at komme tættere på de kunder, som i dag pr. automatik handler med Lenovo. Vores produkter kan snildt måle sig med Lenovos. Det ser vi i resten af Europa, hvor de fleste kunder vælger HP,« siger Lasse Sørensen og peger på, at HP herhjemme har over 30 procent af det samlede pc-marked, nogenlunde ligeligt fordelt mellem det professionelle marked og consumermarkedet.
»Der er historiske grunde til, at Lenovo står så stærkt i Danmark, men det håber vi naturligvis at lave om på, Men man skal huske, at Lenovos samlede markedsandel i Europa kun er 4,4 procent,« siger Lasse Sørensen.
HP-direktøren mener desuden, at det er en sandhed med modifikationer, når IDC's tal udpeger Lenovo som den største producent på det professionelle marked.
»IDC's foreløbige Q4-tal medregner ikke workstations, hvor Lenovo slet ikke er tilstede på markedet. Endelig skal man også tænke på, at en stor del af vores consumermodeller ender som fuldt konkurrencedygtige maskiner i mindre virksomheder,« siger Lasse Sørensen.