(Korrigeret)
Nordens største it-forhandler, Atea, præsterede i tredje kvartal et overskud på godt 110 millioner kroner ud af en samlet kvartalsomsætning på 3,3 milliarder kroner. Dermed er koncernens omsætning øget med 27 procent i forhold til samme kvartal i fjor. Korrigerer man for de opkøb, som Atea har foretaget det seneste år, er den organiske vækst ifølge koncernchef Claus Hougesen på godt 18 procent.
»Vi har en organisk vækst, som kan sammenlignes med et eksprestog, og vi er meget tilfredse med kvartalsresultatet, som viser den stærkeste toplinie i min tid som koncernchef,« lød det fra Claus Hougesen, da han her til morgen præsenterede regnskabstallene.
Det er især hardwaresalget, der med en fremgang på 37 procent trækker væksttoget for Atea, og det illustrerer ifølge Claus Hougesen, at Atea fortsætter med at vinde markedsandele.
»Vi øger vores markedsandel, og det beviser at vi har en uovervindelig e-shop-model, som også vil generere fremtidig vækst,« lød det fra Atea-bossen, som forventer fortsat vækst i 2011, hvor omsætningen ifølge planerne skal nå op over 18 milliarder kroner.
Det er især det svenske og norske marked, der trækker væksten med en fremgang på henholdsvis 37 og 31 procent. Det danske marked er dog med en vækst på knap 20 procent fortsat det største enkeltmarked for Atea med en omsætning på den gode side af en milliard kroner, mens Atea-forretningen både i Sverige og Norge er godt 100 millioner kroner mindre end i Danmark.
Den voldsomme vækst betyder, at Atea-koncernen må konstatere en mindre tilbagegang i overskudsgraden fra 3,7 til 3,5 procent.
Faktuel fejl i næstsidste afsnit korrigeret.