»HP er vores største konkurrent. Vi har mistet flere kunder til HP end til Dell og andre mærker.« Sådan siger Leif Paulsen fra det norske forhandlerhus Move Systems til bladet it-bransjen.
Ifølge en reportage i det seneste nummer af bladet er antallet af kunder, som HP sælger dirkete til, steget dramatisk siden 2003. Dengang oplyste HP Norge, at man forbeholdt sig ret til at stå for account management for 35 kunder. Men i efteråret kom det frem, at HP Norge sælger direkte til så mange som 150 kunder. I forsøg på at berolige oprørte partnere har HP siden barberet ned på listen, der nu rummer 123 slutkunder, skriver it-bransjen.
HPs europæiske partnerchef Jos Brenkel erkender over for it-bransjen, at HP igennem slutningen af 2004 har haft problemer med at skabe forudsigelighed i forhold til kanalen. Partnerchefen bedyrer dog, at en ny europæisk go-to-market-model vil gøre meget for at klarlægge ansvarsforhold og sikre større forudsigelighed.