Top 10: Personalechefens største synder

Personalepolitik er ikke kun et spørgsmål om størrelsen på julefrokostbudgettet. Moderne virksomheder må indstille
sig på, at medarbejderne vil tages alvorligt og have meningsfulde opgaver.

Mange SMB-virksomheder spilder tid og penge, fordi de overser eller bevidst ignorerer behovet for en målrettet personalepolitik. Det fremgår af en top 10-liste over klassiske fejl og mangler i små og mellemstore virksomheders personalepolitik, som CRN's amerikanske moderorgan offentliggjorde i begyndelsen af maj måned.

Professor i organisation og ledelse ved Handelshøjskolen i Århus, Steen Hildebrandt, nikker genkendende til listens indhold og udpeger især afstanden mellem ledelsens nedskrevne procedurer og den praktiske virkelighed, som de menige medarbejdere skal fungere i, som et alvorligt problem.

»Jeg er helt overbevist om, at de problemer, som bliver beskrevet under de 10 punkter findes i mange danske virksomheder,« siger Steen Hildebrandt.

Han peger på, at især USA traditionelt har stor tiltro til nedskrevne procedurer og politikker, som de ansatte bliver målt på og skal leve op til.

»Det kan man genfinde i mange danske virksomheder, hvor ledelsen glemmer, at der skal være en sammenhæng mellem nedskrevne procedurer og arbejdsgange og den praktiske hverdag på gulvniveau. Risikoen er, at man får en meget overfladisk og formel virksomhedskultur, hvor man overser, at den moderne unge medarbejder vil have meningsfulde opgaver. Det er ikke rundkredspædagogik, vi taler om, men et individualistisk ønske om at tage sig selv alvorligt og at blive taget alvorligt af sine omgivelser,« siger Steen Hildebrandt.

Kunderne mærker det Udover de konflikter og den frustration, som det kan føre til internt i en virsomhed, er det især kunderne, der mærker konsekvenserne, hvis interne regler og procedurer ikke reelt tjener noget formål, mener professoren.

»I mange virksomheder er det pløk-umuligt for en kunde at komme til at tale med et levende og kvalificeret menneske. Det bedste eksempel er den store udbredelsen af IVRbaserede telefonsvarere. Begejstringen for den slags smarte tekniske løsninger skjuler det reelle behov for uddelegering af ansvar og ikke mindst kompetencer, så medarbejderne kan træffe beslutninger og løse problemer for kunderne,« siger Steen Hildebrandt.

*****
Top 10 over fejl og mangler i personalestrategi

1: Mangel på systematik
Lige så systematisk forhandlere forholder sig til implementering, support og økonomistyring, lige så ofte mangler de en klar strategi for ansættelser, ledelse og medarbejderudvikling.

2: Mangel på mening
Højt fokus på salg betyder, at de ansatte mister forståelsen for, hvordan deres indsats påvirker kunders og kollegers hverdag. Når opgaver opleves som meningsløse, mister de ansatte engagementet.

3: Rekruttere på følelser
En forhastet rekrutteringproces bygger i for høj grad på intuition fremfor, om man har fundet den rigtige person til det rigtige job. Resultatet er spild af tid og penge og stor personaleudskiftning.

4: Aflønning
Lønpakker skal have den rigtige balance mellem grundløn, bonus og præstationsløn. Ofte har lønpakker for lidt fokus på præstation.

5: Grådighed
De dygtigste sælgere har de bedste kunder og får derfor den højeste løn. Det kan friste til, at man fyrer sine dygtigste folk i håbet om, at kunderne forbliver loyale over for virksomheden.

6: Usynlig ledelse
Forhandlere er dårlige til at opstille mål, udviklingsmuligheder eller give ros, sparring og anderkendelse. Resultatet er selvoptagede medarbejdere med stærkt fokus på penge.

7: Mangel på jobbeskrivelser
»Hvad er en jobbeskrivelse?« spørger (for) mange chefer. Uden gennemarbejdede jobbeskrivelser mangler grundlaget for evaluering og medarbejdersamtaler. Gør I det i din virksomhed?

8: Mangel på anerkendelse
Forhandlere har for travlt til at måle de ansattes performance og anerkende deres resultater. To ud af tre ansatte har ikke fået ros fra chef eller kolleger inden for det seneste år.

9: Mangel på mål
Hvis der overhovedet er opstillet mål,
bliver der sjældent fulgt op på dem, fordi cheferne er for optagede af brandslukningsopgaver i hverdagen. Det smitter af på resultater og medarbejdernes tilfredshed.

10: Manglende dokumentation
Manglende dokumentation af de ansattes resultater er opskriften på konflikter, som koster både tid og penge.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktur

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere