Vestjyske Calamus fordobler resultatet før skat til 15 millioner kroner og øger salget med en trediedel over 200 millioner kroner. Det fremgår af det årsregnskab, der dækker periodoen frem til 31. marts, skriver Børsen. Calamus sælger udstyr til onlinemøder og kridttavlens afløser, de interaktive tavler.
Calamus er både distributør og forhandler af virksomhedens produkter. I følge Calamus' salgschef Jan Andersen er det kun 5-10 procent af Calamusgruppens samlede omsætning, der bliver solgt gennem et forhandlernetværk. Resten bliver solgt som direkte salg til slutkunderne. Salget via forhandlere varetages af datterselskabet DTK, der blev købt af Calmusgruppen i 2002.
For at komme ind på skolemarkedet med de interaktive tavler, har Calamus måtte ansætte nogle lærere, der bedre kan matche skolernes købsproces.
»Vi troede først, at det bare var et produkt, vi skulle have ind, men nu har vi ansat et par skolelærere, dels for bedre selv at forstå dette marked, dels for bedre at kunne servicere kunderne,« siger Hugo Sørensen, Calamus til Børsen.
Efterspørgslen efter firmaets audio-visuelle udstyr er dog ikke mættet, og direktør Hugo Sørensen forudser yderligere vækst i omsætningen, op til 50 procent i løbet af de næste to-tre år. Der især en vækst i skolemarket, at Calamus sætter sine håb til.
Hugo Sørensen ejer halvdelen af selskabet, mens Dansk Erhvervsudvikling ejer resten. Antallet af ansatte er nu oppe på 80.