Baggrunden for det nye program er en udvikling i markedet, hvor kunderne stiller krav om, at forhandlerne specialiserer sig inden for teknologier og vertikale markeder.
»Hen over det seneste års tid har vores partnere fortalt os, at de vil have markedsspecifikke produkter, løsninger samt salgs- og marketingsupport. Den nye struktur vil - sammen med nye og forbedrede benefits - give partnerne bedre muligheder for at fokusere på deres kernekunder og forøge deres muligheder for omsætning,« lyder det fra Symantecs danske direktør Peter Michael Jensen.
Det nye forhandlerprogram hænger også sammen med den udvikling, Symantec selv har været igennem. For få år siden var virksomheden kendt som antivirus-leverandør, men en række opkøb og intern udvikling i virksomheden har givet Symantec et produktsortiment, som måske er bredere end nogen anden sikkerhedsleverandørs.
Derfor kan Symantec nu dele partnere op efter de behov, de opfylder hos kunderne, og ikke efter et specifikt produkt, forklarer Peter Michael Jensen.
»Vi har bevæget os ind på en lang række nye områder - VPN, sikkerhedspolitik, systems management og så videre. Vores partnerprogram består af de samme fem niveauer som hidtil, men nu tager vi også fire kundesegmenter med ind og arbejder på den måde med vores kanal på en proaktiv måde,« siger han.
Peter Michael Jensen må ikke oplyse omsætning for Danmark, men han forklarer, at der er tale om et trecifret millionbeløb og tilføjer, at den danske stab på et år er vokset fra fem til 10 medarbejdere. Der er kommet sælgere til, der sammen med forhandlerne kan sælge Symantec-løsningerne ud fra både en virksomhedspolitisk og en teknisk forståelse.