Den omfattende fyringsrunde i mobilselskabet Orange kommer til at koste det trængte selskab omkring dobbelt så meget, som det er forpligtet til at betale.
Orange Danmark blev torsdag i sidste uge enig med medarbejderrepræsentanter og bestyrelsen om en aftrædelsesordning, der i gennemsnit kommer til at koste mobilselskabet op mod 200.000 kroner pr. medarbejder, der bliver fyret.
Computerworld Online har på baggrund af oplysninger i en intern rapport regnet den gennemsnitlige månedsløn hos de 1058 fastansatte Orange-medarbejdere ud. Og da Orange vælger at udbetale tre måneders ekstra løn til alle de ansatte, løber den samlede regning for fyringsrunden op i cirka 80 millioner kroner.
Orange Danmark har for første gang haft overskud på driften før af- og nedskrivninger (EBITDA) i første halvår i år, men sammenlignet med udgifterne til fyringerne er det beskedent - knap 14 millioner kroner.
Ifølge Oranges pressechef, Linda Juul Nielsen, blev aftalen mødt med meget stor tilfredshed hos medarbejdergrupperne på tværs af afdelingerne, som den seneste måneds tid har kendt til fyringsplanerne.
20 undgår fyring
Det lykkedes forhandlingsudvalget at få nedbragt det endelige antal fyringer med fra 400 til 380, der foruden at blive fritstillet får to måneders fuld løn oven i deres overenskomstmæssige opsigelsesvarsel, samt løn for resten af året, selv om de reelt bliver fyret første uge i december.
Derudover får hver enkelt fyret medarbejder taletid for 5.000 kroner samt mulighed for at købe sin arbejdsmobil og hjemme-pc for en krone stykket.
- Og som noget meget vigtigt for mange er der opnået enighed om, at Orange betaler et konsulenthus for at hjælpe de fyrede med at blive genplaceret i andre virksomheder, oplyser Linda Juul Nielsen.
Den proces er der afsat omkring 7.500 kroner til pr. fyret medarbejdet, erfarer Computerworld Online.
Dyrere end ledelsen forventede
Morten Christiansen, der er næstkommanderende chef i Orange Danmark oplyser, at den samlede pakke blev større efter forhandlingerne, end ledelsen oprindeligt havde planlagt.
- Vi har valgt en løsning, der tilgodeser både de fyrede og de medarbejdere, der bliver tilbage. At det så betyder, at vi må tage en stor blødning i årets regnskab, er der ikke noget at gøre ved. Det har været vigtigt for os at komme ud af det her på en anstændig måde, og at det så river mere end planlagt i økonomien, må vi leve med, siger Morten Christiansen.
Orange havde i en intern strategi-rapport valgt i dag, mandag, som fyringsdagen, men efter at rapporten ved en fejl blev sendt til nogle ansatte uden for direktionsgangen, er processen blevet skubbet med nogle få dage.
HK godt tilfreds
Hos HK er faglig sekretær René Andersen umiddelbart godt tilfreds med både aftalens indhold og forhandlingsforløbet.
- Ledelsen havde groft sagt ikke behøvet at give medarbejderne en eneste dags løn ud over det obligatoriske opsigelsesvarsel, så man må sige, at resultatet ligger i den fornuftige ende. Desuden er det glædeligt, at det lykkedes at opnå enighed meget hurtigt, så man undgår at komme helt hen omkring jul, forklarer han.
På torsdag vil der blive stillet psykologhjælp til rådighed for de fyrede medarbejdere, ligesom HK arbejder på at oprette et mobilt kontor hos Orange.