I denne uge har Aldi tilbud på en Medion bærbar PC. Prisen er 4999 kroner. Den samme computer sælges til 699 Euro i Tyskland. Når man tager højde for den lavere moms i Tyskland er computeren 374 kroner billigere i Danmark.
Når Aldis priser er lavere i Danmark er det i følge analytiker Anders Elbak fra IDC nødvendigt for at komme under en psykologisk prisgrænse. Elles kan discountbutikker ikke sælge computerne.
»Butikker som Aldi, Netto og Computercity går efter at sætte deres pris lige under et helt antal tusinde kroner. Aldi har ikke andre salgsargumenter end at deres varer er billige. Der er en psykisk barriere på 5000 kroner, som Aldi er nødt til at komme under for at sælge,« siger Anders Elbak.
Eneste forskel på de to Alditilbud er tilsyneladende, at de danske maskiner sælges med Vista Home Basic, mens de i Tyskland sælges med den lidt dyrere Vista Home Premium.
Forskellen i OEM-prisen på de to Vistavarianter er dog i følge branchekilder kun 125 kroner og kan ikke forklare prisforskellen mellem Aldi i Danmark og Tyskland. Når den samlede pris bliver korrigeret for forskellen i moms og Vistaversion er forskellen 250 kroner. Det skal sammenlignes med en typisk brancheavance i forhandlerledet på omkring 300-500 kroner.
Anders Elbak understreger, at priserne ikke må være for høje. For et par år siden forsøgte en discountkæde at sælge en stationær computer til næsten 10.000 kroner med et avanceret grafikkort. De maskiner stod meget længe i butikkerne, husker han. Til sammenligning solgte Netto i sidste uge HP-bærbare for 5999 kroner.
Anders Elbak vurderer at discountkæder som Aldi og Netto med deres kampagnetilbud sælger op til et par tusinde computere.