I de sidste fire år er flere danskere begyndt at handle på nettet, men nye tal fra Dansk e-handelsanalyse tyder på, at det er ved at være slut med at hive flere danskere ud på nettet. Dermed er kampen om de allerede eksisterende kunder blevet hårdere.
»Man skal nok som webbutik komme til at kæmpe noget mere for sine kunder,« siger Lars Schmidt Larsen, der er direktør for e-handelsfonden, som står bag Dansk e-handelsanalyse.
Væksten er i de sidste fire år faldet markant, viser antallet af transaktioner fra PBS. I de sidste tre kvartaler var væksten ni procent, i 2006 var den på 11 procent, i 2005 16 procent, i 2004 13 procent. I 2003 var på væksten på hele 47 procent.
Formanden for Foreningen af Online IT Forhandlere er overrasket, da store spillere som Wupti, Happii og Wegetti har satset massivt på markedsføring i brede medier.
»Jeg ville egentlig tro, at der var kommet flere førstegangskøbere til, men hvis tallene viser det modsatte, så er det jo sådan,« siger Eskild Jensen, der er formand for Foreningen af Online IT Forhandlere.
»Det betyder, at konkurrencen er blevet skærpet, hvis kundegrundlaget ikke er blevet større,« vurderer Eskild Jensen.
De allerede eksisterende kunder har dog i dette kvartal handlet flere gange end tidligere, og det forklarer, at der stadig er en vækst i antallet af handler.
Ifølge Lars Schmidt Larsen er internetbranchen meget mere afhængige af den samlede branches ry. Derfor skal webbutikker ikke fokusere på pris, men på kundeservice, hvis flere danskere skal ud på nettet og handle.
»Som jeg lige hørte en webkunde sige i dag; han havde købt en vare på nettet, modtaget kassen med vare og faktura, hvor der stod klart og tydeligt, hvad han skulle gøre, hvis han ikke ønskede varen alligevel. Stå ved dit produkt og gør det nemt for kunden,« slutter Lars Schmidt Larsen.