Producenter som Samsung og Panasonic lover slutkunder en europæisk garanti, hvor kunderne kan få udført reparationer i deres hjemland, uanset i hvilket land varen er købt.
Når forhandlerne importerer et fladskærms-tv fra Panasonic eller Samsung, ligger der et garantibevis sammen med varen.
I kasserne med Samsung-produkter ligger der en »Europæisk garanti«, mens kunderne hos Panasonic får en »Pan European Guarantee«.
Men garantierne gælder ikke for parallelimporterede varer, siger producenterne, som i stedet henviser importørerne til at sende varen til reparation i det oprindelige købsland.
Det er en urimelig forskelsbehandling, siger en række forhandlere, som mener, at producenterne på den måde løber fra deres produktansvar.
Hos Panasonic fastholder nordisk servicechef Jan Sigfridsson, at parallelimportørerne ikke har ret til at udnytte garantien. Den paneuropæiske garanti er en »konsumentgaranti«, der ikke gælder for forhandlerne, siger han.
»De forhandlere, der handler hos Panasonic Nordic, får en serviceaftale med os, når de køber. Hvis forhandleren køber fra et andet Panasonic-selskab, må de sikre sig ved at indgå nogle aftalevilkår, som dækker dem,« siger Jan Sigfridsson.
Hos Salgsbutikken i Roskilde, der parallelimporterer Samsung-telefoner, siger direktør Thomas Schaltz, at Samsungs praksis betyder øgede udgifter for forhandlerne, når de parallel-importerede varer skal sendes til reparation i udlandet.
»Samsung løber fra deres produktansvar, og bruger den manglende garanti til at holde deres priser kunstigt oppe i Danmark,« siger Thomas Schaltz.
Læs mere i det trykte CRN, der udkommer i dag.