Orange Danmark vil 2. december skille sig af med mere end hver tredje medarbejder for at rette op på de store tab, som selskabet har lidt gennem sine fem år i Danmark. Samtidig skal brugen af eksterne konsulenter reduceres væsentligt. Det fremgår af en intern rapport, som selskabets topledelse har bestilt.
På et møde i Holte i sidste uge informerede den nytiltrådte, administrerende direktør Richard Moat resten af den danske ledelse om fyringsplanerne.
På mødet deltog blandt andre selskabets næstkommanderende, direktør Morten Christiansen. Han ønsker ikke at uddybe oplysningerne i rapporten, som han betegner som "et internt arbejdsdokument".
2. december er D-dag
Ifølge slagplanen, der er døbt "Reformationen", vil fyringerne blive offentliggjort 2. december, som ledelsen har døbt D-dag.
Rapporten påpeger, at Orange Danmark har alt for store omkostninger pr. medarbejder set i forhold til omsætningen. Både konsulenter og fastansatte skal fyres for at nedbringe det samlede antal medarbejdere fra 1083 til maksimalt 700.
Rapporten, som Computerworld Online er kommet i besiddelse af, slår desuden fast, at fyringerne skal ske uden skelen til, hvilken position medarbejderne har opnået i selskabets nuværende organisation. Ingen medarbejder er uundværlig på grund af titel, alder eller stilling, som det formuleres.
Dumper i international sammenligning
Analysens konklusion bygger blandt andet på en international benchmark-undersøgelse, som det internationale konsulentfirma Bain & Company leverede til Orange i maj. Undersøgelsen sammenligner Orange Danmark med mobilselskaber, der har samme position på markederne i andre lande.
I undersøgelsen bliver Orange Danmark kåret som det teleselskab, der bruger flest penge på lønninger i forhold til, hvor meget kunderne lægger i kassen. Orange Danmark har brugt en tredjedel af omsætningen på lønninger til medarbejdere og konsulenter, mens belgiske Mobistar kun bruger 18 procent af omsætningen til personaleudgifter.
Udgifterne til løn skal helt ned på 11 procent af omsætningen inden udgangen af 2003, hvor Orange Danmark budgetterer med at sælge for lidt over to milliarder kroner. Det svarer til, at der kun må bruges 235 millioner kroner på lønninger til medarbejderne, hvilket er cirka halvt så meget, som Orange brugte på lønninger sidste år.
Samtidig betjener hver medarbejder i Danmark det laveste antal kunder i undersøgelsen. Selv om Orange fyrer hver tredje ansatte og kommer ned på 700 medarbejdere, vil selskabet stadig være langt fra så effektiv som gennemsnittet af sammenlignelige selskaber.
For at nå derned, skal antallet af medarbejdere barberes ned til 422.
Naturlig afgang var langt fra nok
Ledelsen i Orange Danmark har derfor været i færd med at reducere antallet af ansatte siden starten af 2002, men det er langt fra gået hurtigt nok, fastslår rapporten. Naturlig afgang forventes kun at reducere antallet af medarbejdere med seks procent i år.
Tilbage i januar blev det besluttet kun at genbesætte hver femte af de stillinger, der blev ledige ved naturlig afgang, men allerede i april stod det klart for den danske ledelse, at for få ansatte forlod teleselskabet, til at den strategi var nok i sig selv.
Ifølge tidsplanen vil Orange Danmark i denne uge informere mellemlederne om de kommende fyringer. Frem til december vil ledelsen arbejde på den interne og eksterne kommunikationsplan. Samtidig vil den beslutte sig for, hvor stort beløb der skal sættes af til fratrædelsesgodtgørelse.
Efter den endelige bestyrelsesgodkendelse, der skal falde på plads inden 29. november, vil massefyringerne blive offentliggjort overfor medarbejderne på D-dagen, 2. december, hvor der også bliver indledt forhandlinger med medarbejderrepræsentanter, sådan som dansk lovgivning kræver det.
Herefter vil Orange Danmark tage fat på næste skridt af en gennemgribende ændring af hele koncernens opbygning, der i rapporten bliver døbt "Renæssancen". Men fyringerne forventes at medføre så store forandringer, at Orange også arbejder på en midlertidig strategi, indtil medarbejderne har fundet sig til rette i den nye organisation.