Det var reelt set et spørgsmål om ejendomsret til kunderne, da Netkoncept i august bad retten i Lyngby om at udstede fogedforbud mod LeasIT.
De to selskaber har kæmpet om hvem der har retten til at betjene en række serviceaftaler - i alt 174 kundeengagementer (ikke 100, som det tidligere har været fremme) samt færre end ti driftsaftaler.
Baggrunden var, at kunderne en kort tid blev uden service-leverandør, fordi Netkoncept i foråret måtte gennem en konkurs. Siden blev aktiviteterne opkøbt af JMI Invest, der rekonstruerede selskabet som det nye Netkoncept.
Men selvom JMI ifølge sin formand Asger Jensby specifikt lagde betaling for de omtalte kunde-engagementer, var købet tilsyneladende ikke registreret hos modparten.
Torsdag den 27.august meddelte LeasIT de pågældende kunder, at virksomheden havde overdraget serviceaftalerne til Kyocera Mita per 1. september. En disposition, som man i Netkoncept betragtede som rent tyveri.
»Vi betalte ti millioner i goodwill ved overtagelsen. Vi mener helt klart, at vi købte kunderne med i den forbindelse. Så det her er et konkret forsøg på at stjæle kunderne fra Netkoncept« sagde Asger Jensby den gang til CRN.
Efter rekonstruktionen af Netkoncept forhandlede LeasIT med Netkoncept om den fremtidige aftale. Det endte ifølge Asger Jensby med, at de to virksomheder udsendte et brev i fællesskab, hvor det fremgik, at samarbejdet fortsatte som altid. LeasIT skulle stå for finansieringen og Netkoncept skulle stå for servicen.
Men sådan så man ikke helt på det i LeasIT.
»I forbindelse med Netkoncepts konkurs kom vi i den situation, at kunderne ikke kunne serviceres som de kontraktligt havde krav på. Derfor blev vi nødt til at gribe ind og sætte en anden serviceleverandør på. Da vi siden forhandlede med det nye Netkoncept kunne vi desværre ikke blive enige om en aftale med dem, så derfor er serviceaftalerne forsat hos den nye leverandør, Kyocera Mita,« siger LeasIT-direktør Jan Frederiksen .
Han er lettet over, at retten nu har anerkendt hans version af sagen som det rigtige, men siger i øvrigt, at LeasIT ikke har noget udestående med Netkoncept som sådan.
I stedet for et fogedforbud mod LeasITs overdragelse af kundeengagementerne får Netkoncept nu lov at betale sagsomkostninger på 40.000 kroner.
Selskabet har tidligere oplyst, at man har mistet et tocifret million-beløb i omsætning på grund af konflikten med LeasIT.
Ved redaktionens slutning havde det endnu ikke været muligt at få en kommentar til dommen fra Netkoncept.