De fleste computerbrugere skal huske på adskillige kodeord i løbet af en dag. Det gælder blandt andet på deres arbejde, hvor hukommelsen somme tider svigter.
Det problem kender IT-folkene til i flyselskabet SAS, hvor medarbejderne af og til glemmer deres kodeord. Da medarbejderne skal tælles i mange tusinder, er det tidskrævende at finde et nyt kodeord til de glemsomme.
SAS' eget IT-selskab, Scandinavian IT Group med 1.300 ansatte, tager sig af 200.000 IT-supportopgaver i løbet af et år. En del af dem drejer sig om kodeord.
Derfor har IT-selskabet og softwareselskabet Voice Provider udviklet et system til SAS, hvor de ansatte kan blive identificeret via deres stemme alene.
Det er billigere og hurtigere end det nuværende system, da medarbejderne blot skal ringe til en onlinetjeneste, hvor stemmen bliver analyseret og sammenlignet med stemmeaftryk i en database.
Når stemmeaftrykket er godkendt, fremstiller systemet blot et nyt kodeord til den ansatte. Ud over at det er billigt, mener SAS, at det forbedrer sikkerheden i selskabet.