Brugere af internet-tjenesten Jubii's chatfunktion kan inden længe nyde godt af en mere avanceret udgave af chatten, såfremt de er kunder hos een bestemt internetudbyder.
Marketingdirektør Martin Thorborg kalder det selv det første eksempel i Danmark på, at en internetudbyder deler sine indtægter med en indholdsleverandør som Jubii. Det skriver Dona.dk, foreningen af danske internetjournalister.
Direktøren var involveret i en længerevarende diskussion for et år siden, da han langede kraftigt ud efter internetleverandørerne især i de store teleselskaber.
De burde sende en del af penge fra salg af adgang til nettet videre til indholdsleverandørerne.
"Uden indhold på nettet, ville netudbyderne ikke have en forretning," lød hans budskab.
- Det blev jeg hånet for. Folk kaldte det skat på internettet, siger Martin Thorborg til Dona.dk og fortsætter:
- Jeg plejer at sammenligne det med, at biografeejeren også må betale for den film han viser i salen, når han tager 80 kroner for adgang til lokalet.
Men nu har han og Jubii haft held til at få indgået en aftale med en - indtil videre - ukendt internetudbyder. På Jubii's hjemmeside vil det blive gjort klart for brugerne af chatten, at de vil få bedre funktioner, hvis de skifter netudbyder.