Telia, som det seneste halve år har haft stor succes med at vinde mobilkunder på slagtilbud på mobiltelefoner, har kastet sig over samme metode for at vinde fastnetkunder.
Telia giver som det første selskab herhjemme store rabatter på mobiltelefonen til kunder, der samtidig vælger at købe et fastnet-abonnement gennem selskabet.
Det sker i første omgang gennem internetforhandleren Wanna-save.dk, som i forvejen har nogle meget aggressive priser.
Eksempelvis kan en Nokia 3410 mobiltelefon her købes for 99 kroner. Samme telefon koster 1.199 kroner i TDC?s butikker.
Dårlig information
Forbrugerrådet er kritisk over Telias nye markedsføring, men mener ikke, at den er ulovlig.
Årsagen er, at man stadig kan købe den samme telefon uden fastnetabonnementet, selv om det er til en væsentligt højere pris.
- Jeg mener, at denne måde at sælge mobiltefoner på er alt for uigennemsigtig for forbrugeren. Det oplyses for eksempel ikke, om man også bliver bundet til fastnetabonnementet i seks måneder, som det er tilfældet med mobilabonnementet, siger Annette Høyrup, der er jurist i forbrugerrådet.
Oplyser ikke tilstrækkeligt
Direktøren for Wanna-save, Carsten Berner Mortensen, erkender, at selskabets ikke giver interesserede kunder tilstrækkeligt med oplysninger om eksempelvis bindingsperioden.
- Det kan godt være, at vi ikke oplyser tilstrækkeligt om, hvad det er, kunderne binder sig til. Jeg vil se på, om vi kan gøre noget for at oplyse bedre om det. Hvis det er tilfældet, vil jeg straks sørge for, at informationen udbygges, så ingen kan være i tvivl, siger han.
Wanna-save har ingen problemer med at give de klækkelige rabatter. Det skyldes, at selskabet får både bonus og provision af Telia.
- Det koster os sådan set ikke noget at give rabatten. Vi får bonus og provision fra Telia, når vi sælger et abonnement på denne måde. Det dækker fuldt ud vores udgifter, siger Carsten Berner Mortensen.
Flere vil komme til
Teleanalytikeren John Strand mener, at forbrugeren lige så godt kan vænne sig til denne type form for markedsføring, hvor en billig pris er afhængig af, at kunden køber andre produkter.
- Jeg mener, at det er i orden, hvis kunderne får et reelt produkt. Det kan Telia sagtens levere. Samtidig handler det jo om at skaffe kunder. Her vil udgiften til rabatten skulle vejes op mod den indtægt, man kan få fra abonnenten. Telia må vel have regnet på det, og fundet frem til, at selskabet kan tjene penge på det, siger John Strand.
Computerworld Online har i dag tirsdag forgæves forsøgt at få en kommentar fra direktøren for Telia Networks, Jesper Zerlang.