Microsoft pumper godt to milliarder kroner ind i udviklingen af software i den division, som danske Navision udgør den største del af. Udviklingsbudgettet for forretningssystemer i Microsoft bliver dermed seks gange så stort, som hvad Navision brugte på udvikling i det sidste regnskabsår inden opkøbet.
Navision, hvis omsætning sidste år var på cirka halvanden milliard kroner, udgør den største del af forretningsenheden Business Solutions, hvis samlede salg sidste år nåede op på cirka 2,3 milliarder kroner.
Niels Bo Theilgaard, udviklingschef hos Microsoft Business Solutions i Vedbæk, der er divisionens største udviklingshus uden for USA, opfatter det massive udviklings og forskningsbudget som en klar tilkendegivelse af, at Microsoft satser på divisionen.
- Microsoft har en plan for Business Solutions-divisionen, som viser, at man ikke bare har tænkt sig at integrere det tidligere Navision i eksisterende produktgrupper, og det er vi meget tilfredse med, siger Niels Bo Theilgaard.
Det er dog ikke muligt at sige, hvor stor en del af de to milliarder kroner, som skal bruges i Danmark.
- Microsoft har den politik ikke at kommentere, hvor udviklingsbudgettet specifikt skal bruges, hverken på geografisk region eller på produktsiden, siger Preben Damgaard, der er øverste chef for Microsoft Business Solutions i Europa, Mellemøsten og Afrika.
- Det er Steve Ballmers mål, at vi skal nå en omsætning på 10 milliarder dollars inden udgangen af 2010, og det kræver en årlig vækst på 32 procent. Nogle produkter har trecifrede vækstkrav og andre skal vokse tocifret. Men i Danmark har vi ikke fået sat konkret tal på, hvor meget vi skal forvente at få allokeret i forsknings- og udviklingsomkostninger, tilføjer han.
Foruden Navision består divisionen af det tidligere Great Plains, hvor Doug Burgum har været chef i 17 år, samt af enheden bCentral.
Microsoft Business Solutions forventes at bidrage med to procent af Microsofts totale omsætning i indeværende regnskabsår, men Steve Ballmer har givet Doug Burgum lodret ordre at få forretningen til at vokse fra 4,5 milliarder kroner i omsætning i år til 75 milliarder kroner inden udgangen af 2010 - vel at mærke uden at foretage nævneværdige opkøb.