Alle typer af it-forhandlere vil mærke betydningen af Microsofts satsning på cloud-computing. Sådan lyder budskabet fra Cindy Bates, der er Microsofts amerikanske chef for SMB-markedet.
»Vi tror på, at vi står midt i en teknologisk revolution på SMB-området. Teknologi, som hidtil kun har været tilgængelig for de største virksomheder, er nu også til rådighed for de mindste,« siger Cindy Bates.
Hendes udtalelser faldt tidligere på ugen ved en distributørkonference i San Francisco. Her lagde Cindy Bates også vægt på den betydning som SMB-forhandlere vil få for udbredelsen af cloud-løsninger.
På det amerikanske marked har Microsoft ifølge Bates 1.000 forhandlere, der tilbyder den cloud-baserede BPOS-suite, som blev lanceret herhjemme i foråret 2009. Det er en tredobling indenfor de seneste otte måneder.
Bates gentog desuden Microsofts mantra om, at SMB-markedets bevægelse mod skyen vil medføre en stor volumen i nye forretningsmuligheder for forhandlere.
Microsofts satsning på skyen bliver fulgt op med tilbud om uddannelse og salgsstøtte. Softwaregiganten har netop annonceret, at man i næste uge vil lancerede et opdateret uddannelsespakke, som kan støtte cloud-forhandlerne.
Cindy Bates peger samtidig på de cloudbaserede versioner af Windows Server and SQL Server, som markedsføres under navnet Windows Azure. Den del af cloudsatsning retter sig imod softwareudviklere (ISV), som ad den vej kan øge focus på deres produktudvikling og mindre på at tage sig af, hvad Bates betegnede som »operationelle hovedpiner«.