For fem år siden blev den første betaversion af YouTube lanceret – og webstedet voksede hurtigt til at blive den mest populære videotjeneste på nettet. I det sidste års tid er det gået rigtig stærkt. For lidt over et halvt år siden kunne YouTube fortælle, at man havde rundet en milliard visninger om dagen. I dag leverer YouTube to milliarder videoklip om dagen, fortælles det i denne blog.
Dermed når YouTube ud til et publikum der er dobbelt så stort som gruppen af seere, der tænder for de tre største amerikanske tv-stationer i den bedste sendetid.
Tallet skal dog læses med forbehold. Selvom YouTube leverer to milliarder videoklip om dagen, så tilbringer folk i gennemsnit kun 15 minutter om dagen på webstedet. Til sammenligning bruger amerikanerne fem timer om dagen i gennemsnit på at se tv.
YouTube blev i 2006 solgt til Google for tæt på 10 milliarder kroner og har siden forsøgt at rydde op i en underskov af piratkopieret materiale, som især i de tidlige dage dominerede.
I dag forsøger tjenesten at relancere sig selv som en platform for professionelt og kommercielt indhold – og 2010 bliver muligvis det første år, hvor YouTube rent faktisk kan præstere et overskud på bundlinien.
Det anslås at YouTube repræsenterer omkring halvdelen af al online-video, som streames i USA.