Vinfirmaet Philipson Wine skal betale en bøde på 40.000 kroner, fordi vinfirmaet har overtrådt markedsføringsloven.
Firmaet indrømmer, at de har udsendt næsten 1.000 mails uden først at have spurgt modtagerne, om de ønskede at blive kontaktet.
»En bøde i denne størrelsesorden har efter min mening ikke en tilstrækkelig præventiv effekt. Men med den nye markedsføringslov, der træder i kraft den 1. juli, forventer jeg, at vi igen vil se væsentligt højere spambøder,« siger Forbrugerombudsmanden, Hagen Jørgensen.
Spam-sagen stammer tilbage fra 2004, hvor cirka 100 personer klagede til forbrugerombudsmanden, fordi de blev spammet med reklamer af Philipson Wine.
Markedsføringslovens § 6a forbyder firmaer at sende reklamer til modtagere, der ikke har sagt ja tak, ved brug af telefax, e-mail eller anden elektronisk post. Det skriver Forbrugerstyrelsen.