Topnordics dominans og enorme indkøbsvolumen presser de øvrige forhandlere så meget, at de må gøre et eller andet før eller siden.
Den erkendelse er man nået til hos flere af de store forhandlerhuse, inklusive Netkoncept, Comwir og Kerfi. Men spørger man investoren bag Nekoncept, JMIs Asger Jensby, er en fusion blandt de tre ikke umiddelbart foreståede. Han peger i stedet på, at et indkøbssamarbejde mellem forhandlerne i segmentet under Topnordic måske kunne være vejen frem.
»På grund af Topnordics størrelse i forhold kan de sælge til markant lavere priser end andre. Og det betyder jo noget, om der er en prisforskel på ti procent. Men jeg kunne jo ringe til Flemming Østergaard (hovedinvestor bag Comwir, red) og til Kerfi og spørge, om de ville være med i et indkøbssamarbejde, sådan at vi måske kunne udligne noget af forskellen op til Topnordic. Ikke at jeg lige står og vil gøre det, men det var da ikke nogen usandsynlig tanke,« siger Asger Jensby til CRN.
Han tilføjer, at en yderligere konsekvens af Topnordics indkøbsvolumen kunne være, at Netkoncept og andre købte deres varer fra Topnordic frem for hos de normale distributører.
Hos Comwir er den umiddelbare reaktion fra direktør Jakob Thye på et indkøbssamarbejde med Netkoncept og Kerfi overvejende positiv:
»Det kunne man da godt forestille sig, det er da bestemt ikke nogen umulig tanke. Men jeg tror ikke på, at vi ville kunne købe til bedre priser ved at købe fra Topnordic. De vil aldrig kunne konkurrere med Actebis, for it-distribution er mere krævende end som så,« siger Thye.
Også hos Kerfi er direktør Carsten Egeberg umiddelbart positiv overfor tanken om et indkøbssamarbejde, selvom han også stiller spørgsmålstegn ved, om man ville kunne få væsentligt lavere priser ved at slå sig sammen.
»Men som forholdene er i dag, ville vi da bestemt kigge på det, hvis nogen ville lave en fælles indkøbsforening for forhandlerne,« siger han.
I runde tal repræsenterer Kerfi, Comwir og Netkoncept en samlet årlig indkøbsvolumen på anslåede 1,2 milliarder kroner. Det svarer til, hvad den danske arm af Topnordics danske selskab omsætter for på et enkelt kvartal.
Netkoncepts ejer siger dog, at han ikke lider af misundelse overfor Ib Kunøes gigantiske forhandlerhus.
»Med den seneste overtagelse af Datacompagniet har JMI-selskaberne en samlet omsætning på 1,75 milliarder kroner og et overskud på 200 millioner kroner. Så stor en overskudsgrad har Ib Kunøe ikke, så jeg vil da hellere have min egen forretning end jeg vil have hans,« lyder det fra Asger Jensby.