Artikel top billede

Foto: billiejoesentourage (Flickr http://www.flickr.com/photos/billiejoesentourage/)

Krigen mellem KODA og bloggere fortsætter

Der er vist brug for flere "dialogmøder".

Der er stadig vild debat, om det skal koste penge at lægge dansk musik på ukommercielle blogs - og i så fald hvor meget.

Der var ellers fryd og gammen, da KODA og deres indbudte gæster efter et dialogmøde i august gik hver til sit. KODA havde lagt en ny og billig prisstruktur på bordet, og en fælles forståelse var opnået.

Men dialogmødet havde ikke sin tiltænkte dulmende effekt.

Lige siden mødet er debatten taget endnu mere fart. Det kulminerede med, at KODAs direktør Anders Lassen tog bladet fra munden og kaldte bloggerne for usolidariske.

Pisk og gulerod

Det hårde svar fra KODA er en reaktion på kritik fra flere sider.

Mediekritiker Søren Storm Hansen var hurtig til at beskylde KODAs for småligt principrytteri, fordi opkrævningen af penge fra ukommercielle blogs, ifølge ham, er et forkert fokus. I sin seneste klumme påpeger han, at andre industrier begraver hobbyskribenter med gaver - mens altså musikbloggere får regninger.

Youtube skal ikke betale - men det skal vi

Lukas Kaldan, der driver bloggen Wonders Make Joy, var den første til at brokke sig over KODAs håndhævelse af betalingskravet. I sit seneste bidrag til debatten giver han et eksempel på, hvorfor han mener, at KODAs annoncerede betalingsmodel er uholdbar.

"En musikblog med musik til download betaler 329kr om måneden - i alt 3.948kr om året. 10.000 numre downloades om måneden og således er bloggens aftale med KODA overholdt. Musikbloggen bliver populær og 10.001 numre downloades om måneden. Aftalen er ikke længere overholdt, og musikbloggen skal nu betale 0,85kr hver gang et nummer downloades. 0,85kr for 10.001 downloades er 8.500,85kr om måneden - i alt 102.010,2kr om året."

Han peger - lige som andre - på det kontroversielle i, at KODA jagter betaling hos små danske bloggere men stadig ikke har en aftale på plads med for eksempel YouTube. Hvis der indlejres en YouTube-video på en dansk blog, så skal bloggeren betale. Det skal YouTube ikke. Ifølge KODA arbejdes der på at lave en aftale med YouTube.

Usolidariske

Men bloggerne er usolidariske i KODAs øjne, fordi mange af dem slet ikke vil betale for brugen af dansk musik. Uanset hvor billigt det bliver. Han mener, at de mindste blogs kun skal betale 100 kroner om måneden.

Han vil ikke abonnere på kritikeres mening om, at musikken på blogs er promovering, og at musikerne blot bør være taknemmelige for eksponeringen.

"Musik har en værdi, og derfor har skaberne ret til et udbytte af denne værdi. Det gælder både, når musikken bliver spillet i DR, i en cafe eller på en blog," skriver Anders Lassen i en kommentar i Politiken.

I Politiken påpeger han også, at KODA blot håndhæver den bemyndigelse, som danske musikere har givet organisationen. Det samme påpeger bloggeren Capac og en tidligere musiker.

"Som medlem af KODA har jeg ved indmeldelsen sagt ja til, at KODA skal forvalte mine rettigheder. Derfor vil jeg med rette kunne anklage KODA for at misrøgte den aftale, vi har indgået, hvis ikke de skrider ind over for uregelmæssigheder eller ulovligheder," skriver Torben Bille, der selv er begyndt at blogge om musik.

Derfor opfordrer de musikere, der vil give deres musik væk gratis, til at revurdere deres medlemskab af KODA. Omvendt opfordrer musikeren Troels Abrahamsen bloggerne til selv at organisere sig, så de kan tale med samlet stemme.

KODA har nu indkaldt til endnu et dialogmøde i den nærmeste fremtid.

Det bliver spændende at se, om parterne kan komme nærmere hinanden til den tid.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere