Xerox har taget den seneste uges massive kritik af dets forretningsmetoder til sig og udsendt en fremstrakt hånd til såvel presse som parterne i striden.
Administrerende direktør Per S. Andreasen hos Xerox siger, at de grafiske fags arbejdsgiverforening skal være velkomne til at deltage i egentlige salgsmøder mellem kunder og de Xerox-forhandler, der står for salget.
Desuden påpeger han, at han efter kritikken vil tage kontakt til hver enkelt partner for at sikre, at de er klar over forretningsgangen ved såvel et salg som ved en situation, hvor en kunde klager over Xerox.
Og endelig vil Per S. Andreasen fremover kontaktes direkte, hver gang en kunder klager over Xerox.
Dyre lærepenge
Ifølge Per S. Andreasen har kritikken i den seneste uges tid kritik været hård, men også med til at åbne øjnene for nogle problemer hos printergiganten.
- Det er egentlig irrelevant, om vi er enige i al kritikken eller ej. Vi må tage det seriøst uanset, at vi måske synes, omfanget er helt hen i vejret. Det har været nogle dyre lærerpenge, men det har også været sundt og lærerigt, siger Per S. Andreasen.
De varslede ændringer følger i kølvandet på den kritik, Grafisk Arbejdsgiverforening lancerede i dets medlemsblad for flere uger siden. Her blev Xerox kritiseret for aggressive salgsmetoder, ubrugelige produkter og for manglende vilje til at løse problemerne.
- Der er ingen tvivl om, at der er blevet gennemført nogle handler, der aldrig skulle være gennemført, men det betyder altså ikke, at vi generelt har et problem, siger Per S. Andreasen, der strækker hånden frem til Grafisk Arbejdsgiverforening.
I en meddelelse til pressen står der, at Xerox vil etablere en arbejdsgruppe for at definere og forbedre de etiske retningslinier.
Sager fortsætter
Desuden vil Xerox vil i tættere dialog med Grafisk Arbejdsgiverforening for at drøfte de rejste reklamationssager, men hvis Per S. Andreasen tror, det betyder, at de varslede sager bliver droppet, må han tro om igen.
- Det, at Xerox nu inviterer til samarbejde, betyder ikke, at de fire sager, vi har indledt mod dem, bliver droppet, lyder svaret fra konsulent Kristian Skaarup hos Grafisk Arbejdsgiverforening.
Han oplyser, at arbejdsgiverforeningen stiller sig positive overfor, at Xerox nu strækker hånden frem til samarbejde. Kristian Skaarup oplyser også, at man ikke som sådan er indstillede på at blåstemple Xerox som leverandør uanset intentionerne om fremtidigt samarbejde.
- Vi vil til enhver tid anbefale vores kunder at indhente tilbud fra flere leverandører, og vi kommer på intet tidspunkt til at anbefale enkelte leverandører frem for andre, siger han.
Kristian Skaarup oplyser dog, at problemerne ikke udelukkende findes hos Xerox.
- Xerox er ikke de eneste, der har problemer, men de sidder på så stor en markedsandel, at det er naturligt at se på dem først, siger han.