Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen strækker hånden frem mod de danske virksomheder, der lever af annoncer på internettet.
I sidste uge var Forbrugerombudsmanden ellers ude med riven overfor de websteder, der benytter rullegardin-annoncer eller popup-reklamer. Ifølge forbrugerombudsmanden er de aggressive annoncetyper i strid med god markedsføringsskik.
Jurist hos Forbrugerstyrelsen, Peter Fogh Knudsen, håber, at branchen på Forbrugerstyrelsens initiativ kan blive enig om at indføre regler, der begrænser udbredelsen af aggressive annoncer.
- Vi vil helst undgå retssager, og derfor har vi taget første skridt til en drøftelse af, hvad vi mener er god markedsføringsskik, siger Peter Fogh Knudsen.
Han oplyser, at hvis virksomhederne ikke bliver enige i Forbrugerombudsmandens holdning, vil man tage en konkret drøftelse med de enkelte virksomheder for at få afklaret, om det skal give anledning til yderligere skridt.
- Hvis der efter alle vores forhandlinger stadigvæk er virksomheder, der ikke er enige i vores holdning til god markedsføring på internettet, så må vi tage en konkret snak med dem. Der vil vi så forklare, at vi er uenige med dem, og så er det muligt, at der ikke sker mere i den sag, siger Peter Fogh Knudsen.
Men det kan også være, at forbrugerombudsmanden mener, der skal ske mere, og så er det op til en dommer at afgøre, om hans fortolkning af markedsføringslovens §1 er korrekt eller ej.
Mødet mellem branchen og forbrugerombudsmanden er sat til midt i november.