Flere og flere cd?er, der udgives i Danmark, har en indbygget kopispærring, der skal forhindre digital kopiering af dem. Hvis det bliver standard for nye værker, er holdningen fra Forbrugerrådet klar: Afgiften på de blanke cd?er bør falde bort.
Sidste år blev der i Danmark indført en afgift på blanke cd?er. Meningen er, at pengene, der kommer ind fra afgiften, skal gå til kunstnerne og udgiverne som kompensation for den indtjening, de mener at tabe på grund af udbredt kopiering.
Samtidig gør en ny bestemmelse i ophavsretslovningen det ulovligt at omgå kopispærringen
Men flere og flere pladeselskaber har indført kopisikring på cd?er. Senest har EMI meddelt, at alle kommende udgivelser fra selskabet vil være kopisikrede.
Hvis det bliver standard er Forbrugerrådets holdning klar: Det bør føre til en afskaffelse af afgiften på de blanke cd?er.
- Det er klart, at vi må gå ind og se på det rimelige i at have en afgift på blanke cd?er, hvis kopisikring bliver standard for nye cd?er, siger Grit Munk, der er politisk medarbejder i Forbrugerrådet.
Klap nu lige hesten
Hos pladebranchens fællesorganisation IFPI, er man ikke enig. Annette Tingstrup er marketingsdirektør hos IFPI. Hun siger:
- Vi vil godt lige se tiden an og se, om kopisikringen har en effekt på den udbredte piratkopiering, før vi laver en anbefaling af, om afgiften på blanke cd?er bør bortfalde.
Grit Munk fra Forbrugerrådet mener, at en kopisikring af cd?erne er en forringelse af produktet, fordi folk ikke længere kan tage kopier til eget brug.
- Kopisikring af cd?erne er dog klart at foretrække frem for en afgift på hardware og på de medier, der bruges til at kopiere over på. Vi foretrækker sådan set, at der hverken var kopisikring eller afgift, men kopisikringen er det mindste af to onder, siger Grit Munk.
Hun vil dog ikke gå ind i en diskussion om, hvorvidt prisen på cd'er så bør falde tilsvarende.
Tydelig mærkning
Forbrugerrådet vil under alle omstændigheder forlange af pladebranchen, at den indfører en tydelig mærkning af de kopisikrede cd?er.
Dette logo skal i fremtiden findes på forsiden af kopisikrede cd'er. |
- Som et minimum må vi forlange at der er en tydelig mærkning af produktet, så kunderne på forsiden kan se, hvilke begrænsninger der er på produktet, siger Grit Munk
Det vinder genlyd hos IFPI:
- Vi har faktisk allerede indført retningslinier for en mærkning af de kopisikrede cd?er. Det er jo klart, at forbrugeren skal informeres om, hvilke begrænsninger et produkt har, siger Annette Tingstrup.
Hun fortæller at IFPI har lavet et mærke, som skal sidde på forsiden af de kopisikrede cd?er, og som tydeligt fortæller hvilke begrænsninger den har. Mærkningen begrænser sig dog til et logo, der skal følges af teksten ?Copy control?.